-
家庭と学校の関係小史―「学校的社会化」の視点から
有本真紀
早稲田文学
(
1037
)
252
-
264
3 2022
-
《勅語奉答》と唱歌教育:雑誌記事を中心に
権藤敦子, 嶋田由美, 有本真紀
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要 教育学研究
(
2
)
19
-
28
12 2021
-
卒業式歌・卒業ソングの同時代史
有本真紀
歴史地理教育
(
927
)
120
-
125
7 2021
-
2種の儀式唱歌《勅語奉答》をめぐる論考―小学校唱歌教授細目から読み解く教育現場での《勅語奉答》の扱い
嶋田由美, 有本真紀, 権藤 敦子
学習院大学 教育学・教育実践論叢
(
7
)
71
-
86
3 2021
-
儀式唱歌《勅語奉答》の位置付け―式次第と《勅語奉答》への言及に着目して―
有本真紀, 嶋田由美, 権藤敦子
立教大学教育学科研究年報
(
64
)
161
-
182
3 2021
-
小学校1年生の歴史社会学―明治期・大正期における『初学年』の取扱いに着目して―
有本 真紀
立教大学教育学科研究年報
(
62
)
35
-
56
2 2019
-
音楽文化から見る日本近代
Invited
有本真紀
歴史地理教育
(
882
)
120
-
125
10 7 2018
-
学校儀式と身体―教育勅語と唱歌の共存関係を中心に―
Invited
有本真紀
教育勅語の教材使用問題に関する研究報告書
47
-
62
12 2017
-
卒業式と「感情の共同体」
Invited
有本 真紀
子どもが主役になる社会科
(
48
)
2
-
13
1 8 2017
-
感情教育のかたち―卒業式の変遷を通して―
Invited
有本 真紀
α-Synodos
(
215
)
48
-
64
1 3 2017
-
An Aspect of Pupil Interpretive Practice Using the Assessment Chart of Individuality
(
59
)
75
-
100
3 2016
-
School Education as a Governmental Device to Manage the Home:Communications Between Schools and Families During the Meiji/Taisho Era
(
57
)
5
-
26
3 2014
-
Harmony based ear training in the thesis of Tottori Teacher's College written by ARIMOTO Akihito : Focusing on the report of his practice teaching
10
(
3
)
113
-
133
3 2014
-
The interpretive practice utilizing school records of pupils during Meiji era : The development process for the assessment chart of individuality
(
55
)
5
-
26
3 2012
-
儀式/道徳教育と唱歌―「同情」の作動に着目して
Invited
有本 真紀
音楽教育実践ジャーナル8
(
2
)
14
-
21
3 2011
-
Shoka at Ceremonial Programs for Graduation Ceremonies Before the Middle of Meiji Era: Toward Shedding Light on the Formation Process of the Concept of Graduation Ceremonies
Invited
Arimoto Maki
10 10 2009
-
校門の外をめざした学校唱歌―卒業式による広報戦略―
Invited
有本真紀
立教大学江戸川乱歩記念大衆文化研究センター『大衆文化』
(
2
)
44
-
58
30 9 2009
-
卒業式の唱歌をたどって
Invited
有本 真紀
鳥取県立わらべ館童謡唱歌研究情報誌『音夢』
(
3
)
2
-
13
30 3 2009
-
The meaning of graduation ceremony at beginning and middle of Maiji era : based on research of ceremonial programs
Arimoto Maki
Rikkyo University Annual Report of the Department of Education
(
52
)
5
-
29
10 3 2009
-
The formation, establishment and popularization of graduation ceremonies in Japan :Based on educational journals and daily record of school activities during the first half of the Meiji era
Arimoto Maki
Rikkyo University Annual Report of the Department of Education
(
51
)
5
-
20
10 3 2008
-
卒業式の唱歌―共同記憶のための聖なる歌―
小山(有本) 真紀
「感情」の社会化に関する総合的研究:「文化としての涙」の形成過程に着目して 平成16年度~平成18年度科学研究費補助金基盤研究報告書 研究代表者:北澤毅
59
-
73
31 3 2007
-
戦後60年・授業と評価の動向―「指導と評価の一体化」を手がかりに―
Invited
小山(有本) 真紀
音楽教育戦後60年
245
-
254
20 3 2006
-
かかわりとしての音楽・学力・評価
小山(有本)真紀
音楽教育学35
(
2
)
34
-
36
26 12 2005
-
到達度評価の提唱と意義
Invited
小山(有本) 真紀
音楽の授業・学習過程Ⅲ上
296
-
314
8 12 2005
-
「絶対評価」から相対評価へ
Invited
小山(有本) 真紀
音楽の授業・学習過程 音楽教育史論叢Ⅲ上
282
-
295
8 12 2005
-
指導要録の問題性
Invited
小山(有本) 真紀
音楽の授業・学習過程 音楽教育史論叢Ⅲ上
315
-
329
8 12 2005
-
The Ideology of Father and Mother Depicted by "Shoka" (2) : Focusing on "a Sense of Climax"
Koyama (Arimoto) Maki
(
48
)
1
-
18
20 3 2005
-
The Ideology of Father and Mother Depicted by "Shoka" (1) : Based on Analysis of Text in Music Textbooks
Koyama (Arimoto) Maki
(
47
)
25
-
41
22 3 2004
-
A Comparative Study of Images of Educational Evaluation and School Music Teaching : Through an Investigation of Metaphor-Making Tasks by Students and Teachers
Peer-reviewed
Koyama (Arimoto) Maki
27
(
1
)
37
-
52
15 6 1997
-
Considering Educational Evaluation : Based on Status quo of School Music Education
Koyama (Arimoto) Maki
(
40
)
161
-
169
20 3 1997
-
「新しい学力観」と評価を問う
Invited
小山(有本) 真紀
音楽科は何をめざしてきたか? (シリーズ音楽と教育)
126
-
134
25 11 1996
-
Shoka-ka (Geino-ka Music) in Gesamtunterrichit and Correlated Curriculm : Its Historical Roll in Japanese Music Education
Koyama (Arimoto) Maki
(
4
)
13
-
28
1 4 1996
-
「自己評価」再考 ― 自己評価を中核とする指導と評価の理念 ―
小山(有本) 真紀
日本音楽教育学会 音楽教育学 別冊
149
-
152
3 1996
-
A study of "viewpoint" in the Evaluation of School Music Education : Historical Survey and a Presentation
Koyama (Arimoto) Maki
Bulletin Faculty of Music Tokyo National University of Fine Arts and Music
(
20
)
37
-
52
15 3 1995
-
Issues of Research on Evaluation in Music Education
Peer-reviewed
Koyama (Arimoto) Maki
(
4
)
55
-
63
10 1994
-
The Importance of "Self-Evaluation" in School Music Education : with a View to Evaluating from the Learner's Viewpoint
Peer-reviewed
Koyama (Arimoto) Maki
23
(
3
)
13
-
24
31 3 1994
-
「表現科」(音楽)を考える 新教科モデルの特質と問題点
Invited
佐野靖, 小山(有本)真紀
季刊音楽教育研究36
(
4
)
2
-
16
4 1993