-
大学における留学生のキャリア教育―多様な留学生とつくる豊かな学びの場―
丸山千歌
日本語教育
(
184
)
34
-
48
2023
-
Transformation of Student Advisors’ Learning in the Japanese Language Support Desk
Megumi Fujita, Kumiko Kaneniwa, Maho Komatsu, Jaehee Yim, Tomomi Kobayashi, Eri Kazuno, Yoko Kanome, Chika Maruyama, Nobuko Ikeda
6
131
-
146
2022
-
Japanese Language Programs in Response to the COVID-19 Pandemic : Efforts by the Center for Japanese Language Education, Rikkyo University in AY 2020
4
1
-
20
2020
-
The Trajectory of a Translator to His Independence : Suggestions to Japanese Language Education in the Era of "Learning While Moving"
Peer-reviewed
Ozawa, Ikumi
Journal of Japanese language and Japanese language teaching
(
1
)
19
-
35
3 2017
-
Introducing Developmental Evaluation to Japanese Language Program : Program Management Embedded Evaluative Thinking
Chika Maruyama, Ikumi Ozawa, Nobuko Ikeda
(
5
)
90
-
102
2017
-
日本語教育の立場から学生の多様化を考える (特集 学生の多様化について考える)
丸山 千歌, マルヤマ.チカ
大学教育研究フォーラム
(
21
)
21
-
24
2016
-
Significance and Possibilities of Developmental Evaluation to Utilize for Japanese Language Program Management
Ikumi Ozawa, Chika Maruyama, Nobuko Ikeda
(
3
)
20
-
31
2016
-
はじめに (学習者の多様性を活かす新しい日本語コースの構築 : TA及びICTの効果的活用及び教材開発)
丸山 千歌, マルヤマ チカ
シリーズ新しい日本語教育を考える4
1
-
1
3 2015
-
趣旨説明 (大学の国際化と大学評価 : 日本語教育プログラムの貢献をどう評価するか)
丸山 千歌, マルヤマ チカ
シリーズ新しい日本語教育を考える3
13
-
14
3 2015
-
趣旨説明 (立教日本語教育実践学会パネルセッション : 日本語科目におけるTAの活用の可能性と課題) (学習者の多様性を活かす新しい日本語コースの構築 : TA及びICTの効果的活用及び教材開発)
丸山 千歌, マルヤマ チカ
シリーズ新しい日本語教育を考える4
13
-
17
3 2015
-
「学習者の多様性を活かす新しい日本語コースの構築 : TA及びICTの効果的活用及び教材開発」の概要 (学習者の多様性を活かす新しい日本語コースの構築 : TA及びICTの効果的活用及び教材開発)
丸山 千歌, マルヤマ チカ
シリーズ新しい日本語教育を考える4
5
-
12
3 2015
-
学習者の多様性を生かした日本語授業のデザイン : 「中級日本語」の新設とTAの活用 (立教日本語教育実践学会パネルセッション : 日本語科目におけるTA の活用の可能性と課題) (学習者の多様性を活かす新しい日本語コースの構築 : TA及びICTの効果的活用及び教材開発)
丸山 千歌, マルヤマ チカ
シリーズ新しい日本語教育を考える4
18
-
30
3 2015
-
はじめに (大学の国際化と大学評価 : 日本語教育プログラムの貢献をどう評価するか)
丸山 千歌, マルヤマ チカ
シリーズ新しい日本語教育を考える3
1
-
2
3 2015
-
Japanese Language Education Considering Learning After Study Abroad
Chika Maruyama, Ikumi Ozawa
7
1
-
16
2015
-
How Study Overseas Experience Prior to Japan Appears on the Learners' Responses to Reading Materials for Japanese Language Education : Findings from Longitudinal PAC analysis interviews to Two Learners of Japanese
Chika Maruyama, Ikumi Ozawa
(
2
)
16
-
27
2015
-
Problems in Evaluating the Contributions of Japanese Language Program to University Internationalization
(
11
)
31
-
41
2014
-
はじめに (大学における日本語教育の意義と可能性)
丸山 千歌, マルヤマ チカ
シリーズ新しい日本語教育を考える1
1
-
3
2 2013
-
The Prospect of Business Japanese Classes in the Master's Course of Business Administration : The Effect of the First Trial of "the Rikkyo Model"
Kumiko Kaneniwa, Nami Kurita, Chika Maruyama, Nobuko Ikeda
(
1
)
51
-
62
2013
-
How Japanese teachers recognize the stereotypical information in Japanese textbooks: a pilot investigation towards Japanese teachers with full teaching experience
Journal of the International Student Center, Yokohama National University
(
18
)
33
-
52
2011
-
How a young Japanese teacher changed her attitude through experiencing teaching abroad: an analysis of PAC analysis interview about collaboration with non-native teachers
ICU studies in Japanese language education
(
7
)
33
-
53
2010
-
A longitudinal research for the interaction between the Japanese reading text and a Japanese learner by using PAC-analysis
Journal of the International Student Center, Yokohama National University
(
17
)
101
-
133
2010
-
What is the preferable statistical processing for PAC analysis: dealing with differences of results according to software
ICU studies in Japanese language education
(
6
)
25
-
47
2009
-
ことばはなぜ消えてしまうのかー言語消滅の要因論を日本の方言に応用する
丸山 千歌
成文社
2009
-
Towards a Japanese language pedagogy network of home and host universities: observations from a survey of Japanese language learners
MARUYAMA Chika
Papers of the Japanese Language Teaching Association in honor of Professor Fumiko Koide
(
16
)
69
-
82[含 英語文要旨]
31 3 2008
-
A report on the placement test and intermediate level Japanese classes
OKUNO Yukiko, MARUYAMA Chika, YOMOTA Chie
Journal of the International Student Center, Yokohama National University15
(
15
)
75
-
92
2008
-
For the improvement of the face-sheet for PAC-analysis
MARUYAMA Chika, OZAWA Ikumi
Journal of the International Student Center, Yokohama National University15
(
15
)
3
-
19
2008
-
Japanese-Language Education for Returnee University Students : From Teaching Kanji to Enhancing Communication Proficiency
SUZUKI Yoko, HIROSE Masayoshi, OZAWA Ikumi
The journal of Japanese Language Education Methods14
(
2
)
6
-
7
2007
-
日本語学習者が日本語読解教材から受ける影響ー読解内容を知る上でのPAC分析法の有効性ー
丸山 千歌
横浜国立大学留学生センター教育研究論集14
145
-
158
2007
-
日本語教育の現状と課題--学部留学生対象の日本語教育を中心に (特集1 留学生と日本語教育)
小川 誉子美, 丸山 千歌
留学交流18
(
3
)
2
-
5
3 2006
-
Proposals for the Japanese Language Curriculum for Undergraduate International Students : A Report of Trials of the Placement Test and Classes for Intermediate Level Students
OGAWA Yoshimi, MARUYAMA Chika, OKUNO Yukiko
Journal of the International Student Center, Yokohama National University13
(
13
)
55
-
67
2006
-
Toward the Building of a "Global Standard" Education System for International Understanding
YOMOTA Chie, MARUYAMA Chika, HASEGAWA Kenji
Journal of International Student Center, Yokohama National University12
(
12
)
57
-
70
3 2005
-
短期留学プログラム日本語教育の課題ー海外の日本語プログラムとの連携ー
丸山 千歌, 近藤安月子
横浜国立大学留学生センター紀要
(
12
)
41
-
56
2005
-
短期留学プログラムー海外の日本語教育機関との連携ー
丸山 千歌, 近藤安月子, Yuki Johnson, Jun Yano, Nanyan Guo
『小出記念日本語教育研究会 論文集
(
12
)
97
-
112
2004
-
高等教育における日本語文章表現力
丸山 千歌
『日本言語文化研究』 北京大学日本文化研究所・北京大学日本語言文化系編
(
5
)
390
-
406
2004
-
A Report on the Japanese Language Ability of Undergraduate International Students : Trials and Proposals for Intermediate Level Students
OGAWA Yoshimi, MARUYAMA Chika, OKUNO Yukiko
Journal of International Student Center, Yokohama National University11
(
11
)
31
-
45
2004
-
Japanese Writing Class for Regular International Students
MARUYAMA Chika
Journal of International Student Center, Yokohama National University10
(
10
)
23
-
35
2003
-
専門教員と学習者に対するニーズ調書に基づいた書き方指導-論文執筆の準備段階における書き方指導-
丸山 千歌
小出記念研究会論文集
(
10
)
123
-
129
2002
-
言語変化の要因としての権威構造の変化
Peer-reviewed
丸山千歌
3 2001
-
帰国学生のための日本語教育-構成と論拠の読みとりを中心としたクラス活動
丸山 千歌
小出記念日本語教育研究学会論文集
(
6
)
47
-
57
1998
-
首都圏における共通語化に見せる地域共同体の流動化に伴う、権威構造の変化
丸山 千歌
日本方言研究会第67回研究発表会発表原稿集
1
-
8
1998
-
英語の接尾語"-tic"の訳語「~的」について-『中央公論』1962年11月号の場合
丸山 千歌
国際基督教大学日本語教育センター紀要
(
6
)
15
-
42
1997
-
上級コースにおける日系人・日本人学生の学習目標
丸山 千歌
ICU夏期日本語教育論集
(
14
)
132
-
147
1997
-
現代日本語における「~的」について.-雑誌『中央公論』1992年11月号の場合
丸山 千歌
国際基督教大学日本語教育センター紀要
(
3
)
72
-
98
1993