人材育成
言語政策
異文化理解
自律学習
ビジネス日本語
-
4 2021 - PresentCenter for Japanese Language Education(Organization for Global Initiatives) Adjunct Lecturer
Researcher Profile
Updated on 2024/10/07
人材育成
言語政策
異文化理解
自律学習
ビジネス日本語
Humanities & Social Sciences / Japanese language education
Country:Japan
One idea of guideline for developing teamwork in group presentations -Focusing on thoughts regarding group of BTS members- Peer-reviewed
Yoko Kanome, Keiko Shimizu, Mayumi Ohashi
( 5 ) 3 2024
Exploring the possibility of developing teaching materials to nurture fundamental skills for business at Thai universities -Focusing on the statements of BTS members- Peer-reviewed
Yoko Kanome, Keiko Shihmizu, Mayumi Ohashi
( 7 ) 137 - 153 3 2024
「日本語相談室学生アドバイザーの学びの変容」 Peer-reviewed
FUJITA Megumi, KANENIWA Kumiko, KOMATSU Maho, IMU Jahee, KOBAYASHI Tomomi, KAZUNO Eri, KANOME Yoko, MARUYAMA Chika, IKEDA Nobuko
6 ( 6 ) 131 - 146 3 2023
A proposal to build reading comprehension skills in Thai secondary education institutions with a new Japanese language class -From the perspective of reading comprehension skills in the PISA survey- Peer-reviewed
KANOME Yoko, OHASHI Mayumi, YAMAMOTO Yumiko
( 6 ) 3 2023
A Proposal of the Japanese Classes to Develop the Assessment and Teaching of 21st Century Skills for Thai Secondary Educational Institutes - From Business Japanese Classes at a University in Thailand- Peer-reviewed
KANOME Yoko, OHASHI Mayumi, MUNINTARAWONG Siriwon, YAMAMOTO Yumiko
Proceedings of the 16th JSAT Annual Conference 2022 12 2022
Report on Practice of SECI model in Business Japanese Classes -Through Collaborative Learning among Thai Students-
Yumiko YAMAMOTO, Yoko KANOME, Mayumi OHASHI, Mika EBARA, Siriwon MUNINTARAWONG
3 2022
A proposal for the language centers training possible learners with advanced Japanese skills in Thailand-Building secondary and higher education curriculum-
Yoko KANOME, Kyoichi YOKOTA, Mayumi OHASHI
Journal of Japanese Language and Japanese Language Teaching ( 5 ) 89 - 108 3 2022
A proposal of activity in a class for Middle Eastern Japanese learners and foreign students-focusing on Teamwork-
KANOME Yoko, SHIMIZU Keiko
Showa Foundation for Economic Research Office of Arab Studies ( 9月 ) 9 2021
Learners’ attitudes and perceptions towards collaborative writing: A study of JFL learners at a Thai university Peer-reviewed
Kyoichi YOKOTA, Yoko KANOME, Keiko SHIMIZU
( 38 ) 131 - 145 6 2021
Proposal of Elementary Japanese lessons for training Thai advanced learners -An Approach Through Action, Thinking, and Teamwork- Peer-reviewed
Yoko Kanome, Keiko Shimizu, Mayumi Ohashi
3 2021
Proposal of Business Japanese textbook for new era-toward training Action, Thinking and Teamwork- Peer-reviewed
Yoko Kanome, Mika Ebara, Mayumi Ohashi
( 4 ) 2 - 15 1 2021
Students' viewpoints on "self-study time" based on interviews and survey results Peer-reviewed
Miki Mori, Mika Ebara, Yoko Kanome, Mayumi Ohashi
( 14 ) 141 - 155 3 2020
A proposal for Kanji learning Activities to Facilitate and Maintain Learners' Motivation Peer-reviewed
Keiko Shimizu, Yoko Kanome
( 9 ) 3 2019
タイの日本企業が求める日本語人材育成に向けた日本語授業の提案-タイの日本企業への日本語ニーズ調査から- Peer-reviewed
鹿目葉子, 大橋真由美
桜美林大学言語教育研究 ( 8 ) 25 - 34 3 2018
高度外国人材育成に向けたビジネス日本語の授業とは -タイのA大学卒業生および企業への各種調査結果から-
鹿目葉子, 大橋真由美
東京国際大学論叢 人文・社会学研究 ( 3 ) 2018
Significance and Future Vision of Short-term Exchange Programs between Students of Japanese and Thai universities: From the Perspective of Learners and Teachers in Thailand Peer-reviewed
Kyoichi Yokota, Yoko Kanome
Japanese Studies Journal34 ( 2 ) 1 - 15 2017
( 12 ) 67 - 76 2015
What Native Japanese Teachers Should Offer-Survey Results from Questionnaire with Students and Japanese Companies- Peer-reviewed
Yoko Kanome, Kanako Yoshimine
Japanese Studies Journal32 ( 1 ) 15 - 32 2015
中上級学習者のスピーチの上達に向けた授業とはーピア・レスポンスと評価活動を授業に取り入れた試みからー Peer-reviewed
鹿目葉子
日本語教育紀要 ( 11 ) 51 - 60 2014
( 4 ) 133 - 146 2014
スピーチの授業に取り入れたピア・レスポンスが与える影響とその活用方法を探る-中級日本語学習者のインタビュー調査から- Peer-reviewed
鹿目葉子
言語教育紀要 ( 4 ) 19 - 24 2014
Approach to enrich skills in Japanese writing- A study with interviews from Thai college students- Peer-reviewed
YOKO KANOME
( 8 ) 135 - 140 2011
活動評価に見る参加者のビリーフの変容-異文化間言語教育の提案- Peer-reviewed
宮副ウォン裕子, 岩本尚希, 鹿目葉子, 三國喜保子
日本語教育学会大会予稿集 56 - 69 2010
デジタルゲームを利用した語彙の 習得法-自律学習のための新しい 試み- Peer-reviewed
鹿目葉子
桜美林大学大学院 2009
「国際間ヴァーチャル映画討論会」の活動とその評価‐日本語教育・異文化コミュニケーショ ン、日本語教師養成教育への示唆‐ Peer-reviewed
宮副ウォン裕子, 吉村弓子, 鹿目葉子
アジア・オセアニア地域における多文化共生社会と日本語教育・ 日本研究 358 - 365 2009
国際間ヴァーチャル映画討論会における参加者の学び‐日本語教師養成課程の院生へのイ ンタビュー調査から‐ Peer-reviewed
宮副ウォン裕子, 鹿目葉子
日本e-learning学会 2009年国際シンポジウム論文集 2009
日本語母語話者教師の質の向上に向けた対応策ータイの高等教育機関の日本語学習者及びタイの日系企業のアンケート調査からー
鹿目葉子
タイ国情報49 ( 3 ) 90 - 99 5 2015
Learning “Fundamental Skills for Business" Three Abilities (Twelve Capability Elements) through Downtown Rocket!
KANOME Yoko, OHASHI Mayumi, EBARA Mika( Role: Joint author)
Kurosio Publishers 2 2023 ( ISBN:9784874249260 )
日本語授業における 「主体性」を引き出すための対話の手法 ーStray Kidsの発話データを手がかりにー
大橋真由美, 鹿目葉子, 榎原実香
韓国日本研究団体 第13回(韓国日本学会第108回) 国際学術大会 22 8 2024
GROUP WORK FOR LEADERSHIP DEVELOPMENT IN JAPANESE LANGUAGE CLASSES: CASE STUDY OF THE KOREAN IDOL GROUP STRAY KIDS
Yoko Kanome, Mika Ebara, Mayumi Ohashi
รายละเอียดการประชุมวิชาการการศึกษาภาษาญี่ปุ่นระดับนานาชาติครั้งที่1 9 3 2024
Japanese Education and Fundamental Skills for Business -Proposal of Business Japanese textbook for new era-
Yoko KANOME, Mayumi OHASHI, Mika EBARA
27 5 2023
Learning “Fundamental Skills for Business" Three Abilities (Twelve Capability Elements) through Downtown Rocket!
KANOME Yoko, OHASHI Mayumi, EBARA Mika
18 3 2023
A Proposal of the Japanese Classes to Develop the Assessment and Teaching of 21st Century Skills for Thai Secondary Educational Institutes - From Business Japanese Classes at a University in Thailand-
MUNINTARAWONG Siriwon, YAMAMOTO Yumiko, KANOME Yoko, OHASHI Mayumi
Japanese Student Association of Thailand 16 11 2022
Practice of the Communication-based Business Japanese Education in Thailand and Japan: Focusing on the Class Activities to Comprehend Japanese Companies
Mika EBARA, Yumiko YAMAMOTO, Yoko KANOME, Mayumi OHASHI, Siriwon MUNINTARAWONG
19 3 2022
一斉授業におけるセルフスタディタイムの実施から見えてきたこと International conference
森美紀, 鹿目葉子, 大橋真由美, 榎原実香
言語文化教育研究学会 国際研究集会(ベトナム・タンロン大学) 7 12 2019
東京国際大学Japanese Plazaにおける会話パートナー(CP)の実践
稲垣みどり, 鹿目葉子, 大橋真由美, 横田賢司, 助川康彦
日本語教育学会春季大会 25 5 2019
高等教育機関における留学生のためのビジネス日本語教育の再考―大学教育の観点からのアプローチ-
鹿目葉子, 大橋真由美
日本語教育方法研究会 23 3 2019
一斉授業におけるセルフスタディの試み International conference
森美紀, 秋田美帆, 大橋真由美, 鹿目葉子
タイ国日本語教育研究会 第31回年次セミナー 16 3 2019
「学ぶ場」としての日本語授業の提案ー日本企業が求める高度人材育成に向けてー
鹿目葉子, 大橋真由美
タイ国日本語教育研究会 第30回年次セミナー 3 2018
AECに向けた日本語母語話者教師のビリーフとは
鹿目葉子, 吉嶺加奈子
タイ国日本語教育研究会 第26回年次セミナー 3 2014
活動評価に見る参加者のビリーフの変容-異文化間言語教育の提案-
宮副ウォン裕子, 岩本尚希, 鹿目葉子, 三國喜保子
日本語春季大会 5 2010
国際間ヴァーチャル映画討論会における参加者の学び‐日本語教師養成課程院生へのインタビュー調査から‐ International conference
宮副ウォン裕子, 鹿目葉子
日本e-learning学会 3 2009
連想ゲームによる語彙およびパズルゲームによる語順の習得-インターネットを利用した自律学習にむけた試み-
鹿目葉子
桜美林大学言語教育論叢発表 2009
2007年度ヴァーチャル映画討論会の活動評価と今後の課題-参加者を対象としたアンケートとインタビューの分析と考察-
宮副ウォン裕子, 鹿目葉子
香港大学シンポジウム 11 2008