第二言語習得
心態詞
音声教育
-
4 2023 - PresentCenter for Foreign Language Education and Research Associate Professor
-
4 2022 - 3 2023Center for Foreign Language Education and Research Adjunct Lecturer
Researcher Profile
Updated on 2025/03/29
第二言語習得
心態詞
音声教育
Humanities & Social Sciences / Linguistics / ドイツ語
Humanities & Social Sciences / Foreign language education
Notes:以後、2019年まで隔年で研究滞在
Country: Japan
Unterricht mit Schwerpunkt auf phonetische Aspekte Peer-reviewed
Journal of Multilingual Pedagogy and Practice5 71 - 82 3 2025
器楽を専攻する学生および高校生のためのドイツ語教育
東京藝術大学音楽学部附属音楽高等学校 研究紀要 第17集 59 - 66 3 2022
ドイツ語で行なわれるレッスン会話の構造と教授者-学生間における質問発話に見られる特徴 Peer-reviewed
慶應義塾外国語教育研究 ( 17 ) 59 - 76 3 2021
器楽レッスンのドイツ語発話分析のための予備調査―あるホルン個人レッスンの 場合- Peer-reviewed
慶應義塾外国語教育研究 ( 15 ) 93 - 102 3 2019
ドイツの就学前教育における言語支援策 Peer-reviewed
慶應義塾外国語教育研究 ( 13 ) 175 - 184 3 2017
Identification of word boundaries and accented syllables in German by and Non-German listeners. Peer-reviewed
Hans-Jörg Mixdorff, Ryoko Hayashi, Saori Ushiyama
Trends in phonetics and phonology. Studies from german speaking Europe. 154 - 167 9 2015
ドイツ語を母語とする幼児の心態詞獲得・習得に関する研究 -Rigolコーパスに基づく心態詞dochとjaの分析- Peer-reviewed
学習院大学(博士論文) 3 2015
幼児はどのようにして命令文を習得し、dochを使うようになるのか
日本独文学会研究叢書 6 2011
Zum frühen Erwerb der Modalpartikeln im Hinblick auf den V2-Erwerb und die Beziehung zwischen dem kindlichen Erwerb und der KGS. Peer-reviewed
エネルゲイア ( 36 ) 75 - 92 5 2011
Fehlgebrauch der Partikel doch beim fruhkindlichen Spracherwerb Peer-reviewed
Ushiyama Saori, Okamoto Junji
14 21 - 50 3 2010
ドイツ語を母語とする幼児のdochの習得-幼児言語データ交換システムCHILDESを使用した試み- Peer-reviewed
ドイツ文学 ( 140 ) 3 2010
日本語を母語とするドイツ語学習者の心態詞に関する考察 Peer-reviewed
牛山 さおり
学習院大学ドイツ文学会研究論集 ( 13 ) 27 - 66 3 2009
ドイツ語の時間 ときめきミュンヘン コミュニカティブ版マルチメディア
清野智昭, 時田伊津子, 牛山 さおり
朝日出版社 3 2014
ドイツ語コーパスの教育利用について
英語コーパス学会 第50回大会 5 10 2024
ドイツ語で行われる器楽レッスンにおける会話の特徴
日本音楽教育学会 10 2019
Relationship between the acquisition of modality and children's cognitive development International conference
7. Internationale Konferenz der Deutsche Gesellschaft für Kognitive Linguistik 10 2016
幼児の発話に見られるドイツ語心態詞dochとjaの発達的変化
日本独文学会秋季研究発表会 10 2015
ドイツ語心態詞を含む発話における韻律的特徴について
ブース発表
日本独文学会秋季研究発表会 9 2013
Case study of the development of German modal particles
日本発達心理学会 国際ワークショップ 8 2013
心態詞が作り出すリズム・イントネーションと意味・機能の関係
ブース発表
日本独文学会秋季研究発表会 10 2012
Influences of a potential interlocuter on the utterances of the speakers who try to describe objects
筆頭研究者:岡本順治
CogSci 2012 8 2012
高校交換留学プログラム参加者に関する追跡調査
ドイツ語教育研究会 第124回例会 6 2012
Zum frühen Erwerb der Modalpartikeln im Hinblick auf die Sprechakte
第39回 ドイツ語学ゼミナール 8 2011
Modalpartikeln in der Spracherwerbsforschung
Linguistisches Kolloquium: Erstspracherwerb, Sprachtherapie und Sprachförderung. Universität Mannheim, Anglistisches Seminar 3 2011
幼児はどのように命令文を習得し、dochを使うようになるのか
日本独文学会春季研究発表会 5 2010
幼児の発話におけるdochの誤用
学習院大学 秋季研究発表会 10 2009
Modalpartikeln bei japanischen Deutschlernenden im DaF-Unterricht
IDT 2009 8 2009
ドイツ語を母語とする幼児の心態詞に関する考察
日本独文学会春季研究発表会 5 2009
ドイツ語を母語とする幼児の心態詞 -CHILDESを使った試み-
学習院大学 秋季研究発表会 10 2008
第13回 IDT Graz 参加報告
ドイツ語教育研究会 第99回例会 9 2005
Analysis of teacher-student conversations in instrumental music lessons in German
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research
USHIYAMA Saori
4 2018 - 3 2023
Grant number:18K12446
Grant amount:\4160000 ( Direct Cost: \3200000 、 Indirect Cost:\960000 )
In instrumental music lessons conducted in German, various types of conversations can be observed, including conversations that partially incorporate prosodic singing and conversations in which the student responds only to the performance. The musical terminology used in these conversations was extracted, characterised and examined to see what contribution it could make to German language learning for music students.
In the lesson conversations, the analysis focused on the way the teacher gave instructions and on the student-teacher question conversations. As a result, it was found that many abstract questions were also asked by the teacher, for example, when the students' expressive intentions were not fully conveyed. Some of the recorded data were officially registered in the FOLK databank.
Datenbank für Gesprochenes Deutsch (DGD), FOLK: Forschungs- und Lehrkorpus für gesprochenes Deutsch
4 2020
Empirical contrastive study of German modal particles and Japanese sentence-final particles: Examining utterance experiments aiming to develop an linguistic performance model
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research
Okamoto Junji, USHIYAMA Saori
4 2014 - 3 2018
Grant number:26370502
Grant amount:\3120000 ( Direct Cost: \2400000 、 Indirect Cost:\720000 )
It is said that modal particles in German (such as doch, halt, ja, mal, schon, wohl) represent epistemic attitudes of a speaker in a certain way and have been getting attention in modern linguistics since the latter half of the 1960, yet the core properties have not be pinned down. This project has compared empirical data of German modal particles with those of Japanese sentence-final particles (such as "yo, ne, na, ka") in a systematic way. As a result, three basic categories for the comparison are set up: (1) adjusting common knowledge between the speaker and the hearer, (2) speaker's appeal to the hearer and (3) the utterance-situation and its recognition by the speaker. We have developed the basic framework of a linguistic performance model, in which we can systematically pick up common features and different factors.
Workshop für ausländische Deutschlehrkräfte "Phonetik im DaF-Unterricht"
玉川大学脳科学研究所 玉川大学脳科学トレーニングコース 修了