Updated on 2025/03/29

写真b

 
USHIYAMA Saori
 
*Items subject to periodic update by Rikkyo University (The rest are reprinted from information registered on researchmap.)
Affiliation*
Center for Foreign Language Education and Research
Title*
Associate Professor
Degree
PhD ( Gakushuin University )
Research Interests
  • 第二言語習得

  • 心態詞

  • 音声教育

  • Campus Career*
    • 4 2023 - Present 
      Center for Foreign Language Education and Research   Associate Professor
    • 4 2022 - 3 2023 
      Center for Foreign Language Education and Research   Adjunct Lecturer
     

    Research Areas

    • Humanities & Social Sciences / Linguistics  / ドイツ語

    • Humanities & Social Sciences / Foreign language education

    Research History

    • 4 2023 - Present 
      Rikkyo University

      More details

    • 4 2022 - 3 2023 
      Rikkyo University

      More details

    • 4 2021 - 3 2022 
      中央大学文学部   ドイツ語文学文化専攻   兼任講師

      More details

    • 4 2017 - 3 2022 
      Tokyo University of the Arts   Faculty of Music

      More details

    • 4 2015 - 3 2022 
      Nihon University   College of Science and Technology

      More details

    • 4 2013 - 3 2022 
      Chiba University

      More details

    • 4 2016 - 3 2021 
      Keio University   Research Center for Foreign Language Education

      More details

    • 4 2016 - 3 2020 
      国立音楽大学附属高等学校 音楽科   非常勤講師

      More details

    • 4 2012 - 3 2015 
      学習院大学 外国語教育研究センター   非常勤講師

      More details

    • 4 2007 - 3 2012 
      玉川学園高等部   非常勤講師

      More details

    • 1 2011 - 3 2011 
      Universität Mannheim および Institut für Deutsche Sprache   客員研究員

      More details

      Notes:以後、2019年まで隔年で研究滞在

      researchmap

    ▼display all

    Education

    • 4 2008 - 3 2012 
      Gakushuin University

      More details

      Country: Japan

      researchmap

    • 4 2005 - 3 2007 
      学習院大学大学院   人文科学研究科   ドイツ文学専攻 博士前期課程

      More details

    • 4 2001 - 3 2005 
      Gakushuin University   Faculty of Letters

      More details

    • 1998 - 1999 
      Franziskus Gymnasium Vossenack

      More details

    Committee Memberships

    • 1 2025 - Present 
      Leibniz-Institut für deutsche Sprache   Internationaler Wissenschaftlicher Rat

      More details

    • 6 2023 - Present 
      日本独文学会 広報委員会 委員

      More details

    • 4 2023 - Present 
      日本独文学会 ドイツ語教授法(DaF)ゼミ 実行委員

      More details

    Awards

    • 6 2011  
      安倍能成記念教育基金奨学金 

      More details

    • 6 2008  
      安倍能成記念教育基金奨学金 

      More details

    Papers

    • Unterricht mit Schwerpunkt auf phonetische Aspekte Peer-reviewed

      Journal of Multilingual Pedagogy and Practice5   71 - 82   3 2025

      More details

      Language:German  

      researchmap

    • 器楽を専攻する学生および高校生のためのドイツ語教育

      東京藝術大学音楽学部附属音楽高等学校 研究紀要 第17集   59 - 66   3 2022

      More details

    • ドイツ語で行なわれるレッスン会話の構造と教授者-学生間における質問発話に見られる特徴 Peer-reviewed

      慶應義塾外国語教育研究 ( 17 ) 59 - 76   3 2021

      More details

    • 器楽レッスンのドイツ語発話分析のための予備調査―あるホルン個人レッスンの 場合- Peer-reviewed

      慶應義塾外国語教育研究 ( 15 ) 93 - 102   3 2019

      More details

      Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

      researchmap

    • ドイツの就学前教育における言語支援策 Peer-reviewed

      慶應義塾外国語教育研究 ( 13 ) 175 - 184   3 2017

      More details

      Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

      researchmap

    • Identification of word boundaries and accented syllables in German by and Non-German listeners. Peer-reviewed

      Hans-Jörg Mixdorff, Ryoko Hayashi, Saori Ushiyama

      Trends in phonetics and phonology. Studies from german speaking Europe.   154 - 167   9 2015

      More details

      Language:English  

      researchmap

    • ドイツ語を母語とする幼児の心態詞獲得・習得に関する研究 -Rigolコーパスに基づく心態詞dochとjaの分析- Peer-reviewed

      学習院大学(博士論文)   3 2015

      More details

    • 幼児はどのようにして命令文を習得し、dochを使うようになるのか

      日本独文学会研究叢書   6 2011

      More details

    • Zum frühen Erwerb der Modalpartikeln im Hinblick auf den V2-Erwerb und die Beziehung zwischen dem kindlichen Erwerb und der KGS. Peer-reviewed

      エネルゲイア ( 36 ) 75 - 92   5 2011

      More details

      Language:German   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

      researchmap

    • Fehlgebrauch der Partikel doch beim fruhkindlichen Spracherwerb Peer-reviewed

      Ushiyama Saori, Okamoto Junji

        14   21 - 50   3 2010

      More details

      Language:Japanese   Publisher:Gakushuin University  

      CiNii Article

      researchmap

    • ドイツ語を母語とする幼児のdochの習得-幼児言語データ交換システムCHILDESを使用した試み- Peer-reviewed

      ドイツ文学 ( 140 )   3 2010

      More details

    • 日本語を母語とするドイツ語学習者の心態詞に関する考察 Peer-reviewed

      牛山 さおり

      学習院大学ドイツ文学会研究論集 ( 13 ) 27 - 66   3 2009

      More details

      Authorship:Lead author  

      researchmap

    ▼display all

    Books and Other Publications

    • ドイツ語の時間 ときめきミュンヘン コミュニカティブ版マルチメディア

      清野智昭, 時田伊津子, 牛山 さおり

      朝日出版社  3 2014 

      More details

    Presentations

    • ドイツ語コーパスの教育利用について

      英語コーパス学会 第50回大会  5 10 2024 

      More details

    • ドイツ語で行われる器楽レッスンにおける会話の特徴

      日本音楽教育学会  10 2019 

      More details

      Presentation type:Poster presentation  

      researchmap

    • Relationship between the acquisition of modality and children's cognitive development International conference

      7. Internationale Konferenz der Deutsche Gesellschaft für Kognitive Linguistik  10 2016 

      More details

      Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

      researchmap

    • 幼児の発話に見られるドイツ語心態詞dochとjaの発達的変化

      日本独文学会秋季研究発表会  10 2015 

      More details

      Language:Japanese  

      researchmap

    • ドイツ語心態詞を含む発話における韻律的特徴について

      ブース発表

      日本独文学会秋季研究発表会  9 2013 

      More details

    • Case study of the development of German modal particles

      日本発達心理学会 国際ワークショップ  8 2013 

      More details

      Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

      researchmap

    • 心態詞が作り出すリズム・イントネーションと意味・機能の関係

      ブース発表

      日本独文学会秋季研究発表会  10 2012 

      More details

    • Influences of a potential interlocuter on the utterances of the speakers who try to describe objects

      筆頭研究者:岡本順治

      CogSci 2012  8 2012 

      More details

      Presentation type:Poster presentation  

      researchmap

    • 高校交換留学プログラム参加者に関する追跡調査

      ドイツ語教育研究会 第124回例会  6 2012 

      More details

    • Zum frühen Erwerb der Modalpartikeln im Hinblick auf die Sprechakte

      第39回 ドイツ語学ゼミナール  8 2011 

      More details

    • Modalpartikeln in der Spracherwerbsforschung

      Linguistisches Kolloquium: Erstspracherwerb, Sprachtherapie und Sprachförderung. Universität Mannheim, Anglistisches Seminar  3 2011 

      More details

    • 幼児はどのように命令文を習得し、dochを使うようになるのか

      日本独文学会春季研究発表会  5 2010 

      More details

      Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

      researchmap

    • 幼児の発話におけるdochの誤用

      学習院大学 秋季研究発表会  10 2009 

      More details

    • Modalpartikeln bei japanischen Deutschlernenden im DaF-Unterricht

      IDT 2009  8 2009 

      More details

      Presentation type:Oral presentation (general)  

      researchmap

    • ドイツ語を母語とする幼児の心態詞に関する考察

      日本独文学会春季研究発表会  5 2009 

      More details

    • ドイツ語を母語とする幼児の心態詞 -CHILDESを使った試み-

      学習院大学 秋季研究発表会  10 2008 

      More details

    • 第13回 IDT Graz 参加報告

      ドイツ語教育研究会 第99回例会  9 2005 

      More details

    ▼display all

    Professional Memberships

    •  
      JAPANISCHE GESELLSCHAFT FUER GERMANISTIK

      More details

    •  
      日本独文学会 ドイツ語教育部会

      More details

    •  
      ドイツ文法理論研究会

      More details

    •  
      JAPAN MUSIC EDUCATION SOCIETY

      More details

    Research Projects

    • Analysis of teacher-student conversations in instrumental music lessons in German

      Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research 

      USHIYAMA Saori

      More details

      4 2018 - 3 2023

      Grant number:18K12446

      Grant amount:\4160000 ( Direct Cost: \3200000 、 Indirect Cost:\960000 )

      In instrumental music lessons conducted in German, various types of conversations can be observed, including conversations that partially incorporate prosodic singing and conversations in which the student responds only to the performance. The musical terminology used in these conversations was extracted, characterised and examined to see what contribution it could make to German language learning for music students.
      In the lesson conversations, the analysis focused on the way the teacher gave instructions and on the student-teacher question conversations. As a result, it was found that many abstract questions were also asked by the teacher, for example, when the students' expressive intentions were not fully conveyed. Some of the recorded data were officially registered in the FOLK databank.

      researchmap

    • Datenbank für Gesprochenes Deutsch (DGD), FOLK: Forschungs- und Lehrkorpus für gesprochenes Deutsch

      More details

    • Empirical contrastive study of German modal particles and Japanese sentence-final particles: Examining utterance experiments aiming to develop an linguistic performance model

      Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research 

      Okamoto Junji, USHIYAMA Saori

      More details

      4 2014 - 3 2018

      Grant number:26370502

      Grant amount:\3120000 ( Direct Cost: \2400000 、 Indirect Cost:\720000 )

      It is said that modal particles in German (such as doch, halt, ja, mal, schon, wohl) represent epistemic attitudes of a speaker in a certain way and have been getting attention in modern linguistics since the latter half of the 1960, yet the core properties have not be pinned down. This project has compared empirical data of German modal particles with those of Japanese sentence-final particles (such as "yo, ne, na, ka") in a systematic way. As a result, three basic categories for the comparison are set up: (1) adjusting common knowledge between the speaker and the hearer, (2) speaker's appeal to the hearer and (3) the utterance-situation and its recognition by the speaker. We have developed the basic framework of a linguistic performance model, in which we can systematically pick up common features and different factors.

      researchmap

    Other

    • Workshop für ausländische Deutschlehrkräfte "Phonetik im DaF-Unterricht"

      2013

      More details

    • 玉川大学脳科学研究所 玉川大学脳科学トレーニングコース 修了

      2013

      More details