Updated on 2024/11/13

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HASHIRII YOICHI
 
*Items subject to periodic update by Rikkyo University (The rest are reprinted from information registered on researchmap.)
Affiliation*
College of Community and Human Services Department of Community Development
Title*
Professor
Degree
博士(教育学) ( 12 2019   東北大学 )
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Research Theme*
  • 教育哲学・教育人間学的な視座から、社会性・市民性の形成をテーマに研究を行ってきた。地域若者サポートステーションなどでの就労支援の実践にアクションリサーチを行い、支援プログラムの検討などを行うなかで、労働者協同組合における協同労働に関心を持つようになり、現在では、協同性がどのような契機で生起するのか、それを持続するにはどのような要件が必要なのか、をテーマに調査研究を行っている。

  • Research Interests
  • ヴィルヘルム・ディルタイ

  • キャリア形成支援

  • 市民形成論

  • 道徳教育

  • 教育人間学

  • 教育哲学

  • Campus Career*
    • 4 2024 - Present 
      College of Community and Human Services   Department of Community Development   Professor
    • 4 2024 - Present 
      Graduate School of Community and Human Services   Master's Program in Community and Human Services   Professor
    • 4 2024 - Present 
      Graduate School of Community and Human Services   Doctoral Program in Community and Human Services   Professor
     

    Research Areas

    • Humanities & Social Sciences / Education

    Research History

    • 4 2024 - Present 
      Rikkyo University   College of Community and Human Services Department of Community Development

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    • 4 2015 - 3 2024 
      Tokyo Kasei University   Faculty of Home Economics

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    Papers

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    Misc.

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    Books and Other Publications

    • 道徳は本当に教えられるのか : 未来から考える道徳教育への12の提言

      田沼, 茂紀, 走井, 洋一, 荒木, 寿友, 高宮, 正貴, 吉田, 誠, 豊田, 光世, 中野, 啓明, 藤澤, 文, 柳沼, 良太, 江島, 顕一, 関根, 明伸, 苫野, 一徳( Role: Joint author)

      東洋館出版社  1 2023  ( ISBN:9784491050614

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      Total pages:278p   Language:Japanese

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    • 道徳教育はいかにあるべきか──歴史・理論・実践・展望──

      道徳教育学フロンティア研究会( Role: Contributor ,  「序章 道徳教育学の構築に向けて」「第8章 道徳教育を基礎づける新たな社会像の構想」)

      ミネルヴァ書房  11 2022  ( ISBN:9784623094820

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      Total pages:xv, 292, 6p   Language:Japanese

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    • 新道徳教育全集第1巻──道徳教育の変遷・展開・展望

      日本道徳教育学会全集編集委員会, 押谷, 由夫, 貝塚, 茂樹, 高島, 元洋, 毛内, 嘉威( Role: Contributor ,  「第13章 AI社会と道徳教育」)

      学文社  6 2021  ( ISBN:9784762030864

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      Total pages:xii, 275p   Language:Japanese

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    • 道徳教育はいかにあるべきか──歴史・理論・実践──

      道徳教育学フロンティア研究会( Role: Contributor ,  「第12章 進化論・脳科学と道徳教育」)

      ミネルヴァ書房  4 2021  ( ISBN:9784623090457

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      Total pages:xv, 302, 8p   Language:Japanese

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    • 道徳教育論

      貝塚, 茂樹, 林, 泰成( Role: Contributor ,  「2 社会と道徳的価値」,「9 学校における道徳教育」,「10 道徳教育・道徳科の目標と内容」)

      放送大学教育振興会  3 2021  ( ISBN:9784595322426

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      Total pages:241p   Language:Japanese

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    • 特別活動

      矢野, 博之( Role: Contributor ,  「第8章 キャリアに対する意識の形成を支えるために」)

      学文社  1 2021  ( ISBN:9784762028427

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      Total pages:iv, 184p   Language:Japanese

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    • 道徳教育の理論と方法

      走井, 洋一( Role: Edit)

      ミネルヴァ書房  12 2020  ( ISBN:9784623089123

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      Total pages:vii, 243p   Language:Japanese

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    • ドイツ文化事典

      石田, 勇治, 佐藤, 公紀, 柳原, 伸洋, 木村, 洋平, 宮崎, 麻子( Role: Contributor ,  「生の哲学」)

      丸善出版  10 2020  ( ISBN:9784621305645

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      Total pages:xxiii, 708p, 図版8p   Language:Japanese

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    • 社会はこうやって変える! : コミュニティ・オーガナイジング入門

      Bolton, Matthew, 藤井, 敦史, 大川, 恵子, 坂無, 淳, 走井, 洋一, 松井, 真理子( Role: Joint translator)

      法律文化社  9 2020  ( ISBN:9784589041043

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      Total pages:xi, 142p   Language:Japanese

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    • 考える道徳教育 : 「道徳科」の授業づくり

      笹田, 博通, 山口, 匡, 相沢, 伸幸( Role: Contributor ,  「第4章 道徳性の発達理論」)

      福村出版  8 2018  ( ISBN:9784571101854

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      Total pages:212p   Language:Japanese

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    • Handbook of research on teacher education

      ( Role: Contributor)

      9 2017  ( ISBN:9784762027352

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      Total pages:v, 418p   Language:Japanese

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    • 教員養成を問いなおす : 制度・実践・思想

      下司, 晶, 須川, 公央, 関根, 宏朗( Role: Contributor ,  「第3章 教員養成と教員採用・研修の〈あいだ〉」)

      東洋館出版社  3 2016  ( ISBN:9784491032177

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      Total pages:255p   Language:Japanese

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    • 教育的思考の歩み

      笹田, 博通( Role: Contributor ,  「第八章 精神諸科学の基礎づけと人間への視点──ディルタイの教育学と人間学」)

      ナカニシヤ出版  11 2015  ( ISBN:9784779510038

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      Total pages:iv, 256p   Language:Japanese

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    • 教育の現在 : 子ども・教育・学校をみつめなおす

      紺野, 祐, 走井, 洋一, 小池, 孝範, 清多, 英羽, 奥井, 現理( Role: Joint author ,  序章,第2章,第2章コラム,第7章)

      学術出版会,日本図書センター (発売)  2 2011  ( ISBN:9784284102865

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      Total pages:181p   Language:Japanese

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    • 教育の現在(改訂版): 子ども・教育・学校をみつめなおす

      紺野 祐, 走井, 洋一, 小池, 孝範, 清多, 英羽, 奥井, 現理( Role: Joint author ,  序章,第2章,第10章)

      学術出版会  1 2 2008  ( ISBN:4284101196

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      Total pages:209   Language:Japanese

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    • 多元的文化の論理 : 新たな文化学の創生へ向けて

      原, 研二, 佐藤, 研一, 松山, 雄三, 笹田, 博通( Role: Contributor)

      東北大学出版会  1 6 2005  ( ISBN:4861630088

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      Total pages:559  

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    • 心の教育の本質を学ぶ : 人間のこれからの生き方を求めて

      山崎, 英則, 加藤, 幸夫( Role: Contributor ,  「第9章 「道徳の時間」の位置づけ」)

      学術図書出版社  4 2005  ( ISBN:4873617847

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      Total pages:viii, 261p   Language:Japanese

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    Professional Memberships

    Research Projects

    • 「自己拡大モデル」の批判的検討と当事者性に基づく道徳教育と道徳科授業の構想

      日本学術振興会  科学研究費助成事業 

      走井 洋一, 大高 研道, 大貫 麻美

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      4 2023 - 3 2027

      Grant number:23K02116

      Grant amount:\4680000 ( Direct Cost: \3600000 、 Indirect Cost:\1080000 )

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    • サスティナビリティ・コンピテンシーを培う幼児向けSTEAMプログラムの開発と評価

      日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(B) 

      大貫 麻美, LASSILA ERKKI・TAPIO, 走井 洋一, 隅田 学, 原口 るみ, 三宅 志穂, 西垣 佳織

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      4 2022 - 3 2027

      Grant number:22H01067

      Grant amount:\17160000 ( Direct Cost: \13200000 、 Indirect Cost:\3960000 )

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    • コミュニティ形成プロセスにおける協働的関係からアプローチする学習論の再検討

      日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(B) 

      大高 研道, 藤本 穣彦, 宮崎 隆志, 岡 幸江, 若原 幸範, 走井 洋一, 藤井 敦史

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      4 2022 - 3 2026

      Grant number:22H00972

      Grant amount:\12870000 ( Direct Cost: \9900000 、 Indirect Cost:\2970000 )

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    • 未来を生きる女子の生命観と自己決定力を育む生命科学教育研究~私立学校を事例として

      日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(B) 

      大貫 麻美, 宮下 孝広, 走井 洋一, 北村 克久, 加藤 美由紀, 三宅 志穂, 西垣 佳織

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      4 2017 - 3 2022

      Grant number:17H01982

      Grant amount:\15340000 ( Direct Cost: \11800000 、 Indirect Cost:\3540000 )

      昨年度中に行った現代の日本の女子学生の特徴やそこに見られる課題に関する実態把握のためのアンケート調査についてデータをとりまとめ、日本理科教育学会全国大会にて発表した(北村・大貫, 2018)。
      また、理論的背景を整理する目的で行ってきた国内外の生命科学教育に関する訪問調査や文献調査についての取りまとめを進めており、一部は2018 International Conference of East-Asian Association for Science Educationなどでの口頭発表(Miyake and Ohnuki, 2018など)や、論文(加藤, 2019)として取りまとめてきた。また、学童期以降の各発達段階にある市民のヘルスリテラシー(主担当:西垣)等についての調査や人間学的見地からの文献研究(主担当:走井)等を進めてきており、次年度の日本理科教育学会全国大会においても引き続き発表を予定している。
      昨年度中の研究協議をふまえてコア・プログラムとして立案した死に際する自己決定に関するグループ・ディスカッションについて白百合女子大学にて事例研究を行い、日本カトリック教育学会での学会発表を行った(大貫, 2018)。また、他の2つの私立女子大学においても実践を進めている。さらに、人体構造に関する科学的理解を目的とした教材としての模型の特性等についての調査を進めてきている。「心臓のつくり」に関する学びの構築についての実践的研究を日本理科教育学会にて口頭発表した(加藤・大貫, 2018)。また、「投げる」能力を育むための教科横断的学びを支える教材等について論文発表を行った(石沢・大貫・椎橋・宮下, 2019)。

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    • コンピテンシー概念の批判的検討とそれにもとづくブレンド型就労支援理論の構築

      日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C) 

      走井 洋一

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      4 2017 - 3 2021

      Grant number:17K04579

      Grant amount:\4160000 ( Direct Cost: \3200000 、 Indirect Cost:\960000 )

      2018年度は,2017年度から継続して,①キャリア形成の目標・諸指標設定の前提となるコンピテンシー概念に関する先行研究・諸知見の収集・批判的検討,②ブレンド型就労支援の理論的枠組み構築の前提となる支援現場における先進的な取り組みの収集を行った。
      ①について,2018,2019年度から教科として実施される「特別の教科 道徳」に関連づけながらコンピテンシー概念の再検討を行い,道徳科が目指すのは「新しい社会を構築しようとする力」を育成するものであることを明らかにすることで,コンピテンシーの内実の明確化を試みた。このことは翻って,キャリア形成支援においても社会的適応だけが目指されるのではなく,いかに社会を構築していくのかという課題に向き合う必要が示唆される。
      ②については,Account3(イギリス)と,2017年度調査の際に次年度以降の調査を依頼していたWest Silvertown Community Foundation(同,以下WSCF)での調査を行った。Account3では昨年度に続き,社会的孤立のの要因を精神的・身体的健康,安全,住宅,家族,コミュニティ,文化,環境などに分析して,それらを議会,Social Hausing,若者支援組織などと連携し,支援資源を組み合わせて支援する取り組みを調査した。また,WSCFでは,地域の貧困の問題,特に若者の貧困の問題に教育を含めてコミュニティ全体の開発を行おうとしていること,その際,Academy(初等教育学校)の建設というAccount3よりもよりコミュニティへのアプローチが見られ,本研究が射程に収めるブレンド型就労支援が個々の困難を抱える人との関わりに焦点化していたことへの課題が明らかになったため,次年度以降も継続的に調査を行うことを確認した。

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    • An Empirical Study on 'Intermediately Work' and 'Workplace Empowerment' in Social Enterprise Practices.

      Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research 

      Otaka Kendo, MIYAZAKI TAKASHI, FUJII ATSUSHI, HARADA KOHKI, HASHIRII YOICHI

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      4 2014 - 3 2018

      Grant number:26381094

      Grant amount:\4680000 ( Direct Cost: \3600000 、 Indirect Cost:\1080000 )

      This research project aims to explore the role of social enterprises (work integration social enterprises), which are conceived as a key agent of transition support for socially excluded people, in terms of 'intermediately work' and 'workplace empowerment'. The main tasks are: 1) to discuss the logic of regional construction of a work support system that allows diverse work styles, beyond single-track career assistance such as a transition support to general work; 2) to empirically clarify the conditions and issues of the development of social enterprise practices in creating expanded learning opportunities/spaces to reconsider the meaning of working.

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    • The concept of Capability analyzed by Educational Pholosophy and Career development support program

      Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research 

      HASHIRII Yoichi, MIYAZAKI Takashi, OTAKA Kendo, OTAKA Kendo, KUMAKURA Yurie

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      2012 - 2012

      Grant number:24530969

      Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

      Grant amount:\5200000 ( Direct Cost: \4000000 、 Indirect Cost:\1200000 )

      The results of this research are summarized in the following three points. First, in career development it is necessary to build relationships with community. Secondly, transformation of self-awareness needs cooperation with the self and others. Because it falls into the personalization. Thirdly, the cooperation is caused by narrative and transformation of world-awareness results from it.

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    • A pedagogical-anthropological research on serendipity and career development by accidental opportunity

      Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research 

      HASHIRII Yoichi

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      2009 - 2011

      Grant number:21730640

      Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

      Grant amount:\4030000 ( Direct Cost: \3100000 、 Indirect Cost:\930000 )

      The results of this research are summarized in the following three points. First, in career development acci-dental opportunity from the outside happen to anyone. Secondly, to accept these accidental opportunity needs transformation of self-awareness. The transformation of self-awareness contains self-transformation in social relations and transformation of self-awareness to accept the self-transformation. Thirdly, transformation of self-awareness needs re-construction of social relationships and support by physical relationships.

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