2021/05/18 更新

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ニシハラ アヤノ
西原 文乃
NISHIHARA Ayano
*大学が定期的に情報更新している項目(その他は、researchmapの登録情報を転載)
所属*
経営学部 国際経営学科
経営学研究科 経営学専攻博士課程後期課程
経営学研究科 国際経営学専攻博士課程前期課程
職名*
准教授
学位
経営学博士(DBA) ( 2011年8月   一橋大学 ) / 経営学修士(MBA) ( 2005年8月   一橋大学 )
研究テーマ*
  • 専門分野は知識創造経営とソーシャル・イノベーション。知識創造経営では、組織における暗黙知と形式知の相互変換による知識創造のプロセスに注目し、組織的な価値創造やイノベーションと、それを駆動するリーダーシップについて事例研究を行っている。ソーシャル・イノベーションでは、社会課題の解決や社会的価値の共創のプロセスについて、社会関係資本や知識創造の見地から事例研究を行っている。

  • 研究キーワード
  • ナレッジ・マネジメント

  • 組織行動

  • リーダーシップ

  • ソーシャル・イノベーション

  • イノベーション

  • 知識創造

  • 学内職務経歴*
    • 2019年4月 - 現在 
      経営学部   国際経営学科   准教授
    • 2019年4月 - 現在 
      経営学研究科   経営学専攻博士課程後期課程   准教授
    • 2019年4月 - 現在 
      経営学研究科   国際経営学専攻博士課程前期課程   准教授
    • 2016年4月 - 2019年3月 
      経営学部   国際経営学科   助教
     

    研究分野

    • 人文・社会 / 経営学

    経歴

    • 2019年4月 - 現在 
      立教大学   経営学部 国際経営学科   准教授

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    • 2019年4月 - 現在 
      立教大学   経営学研究科 経営学専攻博士課程後期課程   准教授

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    • 2019年4月 - 現在 
      立教大学   経営学研究科 国際経営学専攻博士課程前期課程   准教授

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    • 2019年4月 - 現在 
      立教大学   経営学研究科 国際経営学専攻博士課程前期課程   准教授

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    • 2016年4月 - 2019年3月 
      立教大学   経営学部 国際経営学科   助教

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    • 2012年4月 - 2016年3月 
      一橋大学   国際企業戦略研究科   特任講師

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    学歴

    • 2006年9月 - 2011年8月 
      一橋大学   国際企業戦略研究科, 博士後期課程

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      備考: 博士後期課程

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    • 2003年9月 - 2005年8月 
      一橋大学   国際企業戦略研究科, 博士前期課程

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      備考: 博士前期課程

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    論文

    • Creating knowledge and promoting innovation in logistics services with “personal-touch”: a case of Yamato transport

      Ayano Hirose Nishihara

      Knowledge Management Research and Practice16 ( 4 ) 498 - 507   2018年10月2日

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      掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      © 2018, © Operational Research Society 2018. “TA-Q-BIN” parcel delivery service by Yamato Transport Co., Ltd (hereafter Yamato Transport) is regarded equivalent to a social infrastructure in Japan. Since its start in 1976, Yamato Transport has extended services’ reach and volume, realising nationwide coverage in 1997 and achieving around 30 billion accumulated deliveries by the end of March 2017. Behind this achievement is the company’s continuous innovation of their service offerings not only by enhancing its digital information systems and its physical logistic networks but also by keeping analogue “personal-touch” and improving the service beyond customers’ expectation. Personal touch at the point of delivery triggers new knowledge which becomes the source of competitiveness. Grounding on the organisational knowledge creation theory, this paper aims to explain how Yamato Transport was able to enhance competitive advantage through creating new knowledge by pursuing both the “personal-touch” and the digitalisation, and ultimately realising innovation, and ultimately co-creating value for the society.

      DOI: 10.1080/14778238.2018.1496810

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    • Knowledge-based management theory

      Ikujiro Nonaka, Ayano Hirose Nishihara, Hideki Kawada

      Knowledge Creation in Public Administrations: Innovative Government in Southeast Asia and Japan   1 - 21   2017年9月28日

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      掲載種別:論文集(書籍)内論文  

      DOI: 10.1007/978-3-319-57478-3_1

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    • Mitaka City development: Collaborating in harmony

      Ayano Hirose Nishihara

      Knowledge Creation in Community Development: Institutional Change in Southeast Asia and Japan   59 - 83   2017年8月28日

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      掲載種別:論文集(書籍)内論文  

      DOI: 10.1007/978-3-319-57481-3_4

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    • Social innovation by a leaf-selling business: Irodori in Kamikatsu Town

      Ayano Hirose Nishihara

      Knowledge Creation in Community Development: Institutional Change in Southeast Asia and Japan   129 - 147   2017年8月28日

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      掲載種別:論文集(書籍)内論文  

      DOI: 10.1007/978-3-319-57481-3_7

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    • Unleashing the knowledge potential of the community for co-creation of values in society

      Ikujiro Nonaka, Kiyotaka Yokomichi, Ayano Hirose Nishihara

      Knowledge Creation in Community Development: Institutional Change in Southeast Asia and Japan   203 - 225   2017年8月28日

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      掲載種別:論文集(書籍)内論文  

      DOI: 10.1007/978-3-319-57481-3_10

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    • ‘Meso’-Foundations of Dynamic Capabilities: Team-Level Synthesis and Distributed Leadership as the Source of Dynamic Creativity

      Ikujiro Nonaka, Ayano Hirose, Yusaku Takeda

      Global Strategy Journal6 ( 3 ) 168 - 182   2016年8月1日

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      掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      Copyright © 2016 Strategic Management Society Plain language summary: Globalization has transformed the international business environment into an increasingly more complex, uncertain, and diverse entity. Multinational enterprises are under greater pressure to develop their dynamic capabilities to not only adapt to, but also proactively cope with, the speed and complexities of the fast-changing environment. Some research suggests that dynamic capabilities are closely correlated with top management functions, while counterarguments stress that dynamic capabilities are embedded in organizational activities. From the perspective of organizational knowledge creation, making a distinction between the creative and adaptive aspects of dynamic capabilities, this article argues that ‘creative’ dynamic capabilities are rooted in the activities of teams in middle levels of the organization. The article also presents leadership practices that are favorable to fostering dynamic capabilities. Technical summary: This article examines the theoretical foundations of an organization's dynamic capabilities—sensing, seizing, and transforming—from the perspective of organizational knowledge creation. Making a distinction between the creative and adaptive aspects of dynamic capabilities, this article argues that the foundation of creative aspect is ‘meso:’ it stems from team-level interactions of frontline workers' capabilities facilitated by middle managers, rather than from individual-level (or micro-level) capabilities. In this middle-up-down management model, top management sets the vision of the organization, but middle managers grasp and solve the gap between the top and the frontline by facilitating team-level dialectic interactions of employees. The leadership practices of both top and middle management that facilitate this process are illustrated with four Japanese multinational companies—Fujifilm, Eisai, Mayekawa Manufacturing, and Toyota. Copyright © 2016 Strategic Management Society.

      DOI: 10.1002/gsj.1125

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    • Dynamic fractal organizations for promoting knowledge-based transformation - A new paradigm for organizational theory

      Ikujiro Nonaka, Mitsuru Kodama, Ayano Hirose, Florian Kohlbacher

      European Management Journal32 ( 1 ) 137 - 146   2014年2月

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      掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      How can a company become sustainably innovative? We propose that the company needs to have organizational forms that achieve a dynamic synthesis of knowledge exploration and exploitation. In this paper, we present the "dynamic fractal organization" as a new organizational model. This model departs from the conventional information processing paradigm. Instead, we present a new frontier in organizational theory: the "dynamic fractal organization based on dynamic 'ba'." Dynamic fractal organizations build and utilize a triad relationship of knowledge that integrates and synthesizes tacit and explicit knowledge and creates a third type of knowledge, phronesis. The triad relationship is an upward spiraling process of converting tacit and explicit knowledge, and propels sustainable knowledge transformation across the diverse boundaries within and between organizations, and their environments. © 2013 Elsevier Ltd.

      DOI: 10.1016/j.emj.2013.02.003

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    MISC

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    書籍等出版物

    • Knowledge Creation in Public Administrations: Innovative Government in Southeast Asia and Japan

      Ayano Hirose Nishihara, Masaei Matsunaga, Ikujiro Nonaka, Kiyotaka Yokomichi( 担当: 編集)

      Palgrave Macmillan  2018年8月 

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    • Knowledge Creation in Community Development: Institutional Change in Southeast Asia and Japan

      Ayano Hirose Nishihara, Masaei Matsunaga, Ikujiro Nonaka, Kiyotaka Yokomichi

      Palgrave Macmillan  2017年9月 

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    • イノベーションを起こす組織 : 革新的サービス成功の本質

      野中, 郁次郎, 西原, 文乃( 担当: 共著)

      日経BP社,日経BPマーケティング (発売)  2017年7月  ( ISBN:9784822255060

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      総ページ数:307p   記述言語:日本語

      CiNii Books

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    • 実践ソーシャルイノベーション : 知を価値に変えたコミュニティ・企業・NPO

      野中, 郁次郎, 廣瀬, 文乃, 平田, 透( 担当: 共著)

      千倉書房  2014年6月  ( ISBN:9784805110331

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      総ページ数:xiii, 356p   記述言語:日本語

      CiNii Books

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    担当経験のある科目(授業)

    • 2016年4月 - 現在 
      Business and Society ( 立教大学 経営学部 )

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    • 2016年4月 - 現在 
      Global Strategic Management ( 立教大学 経営学部 )

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    • 2016年4月 - 現在 
      International Business (A and B) ( 立教大学 経営学部 )

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    • 2016年4月 - 現在 
      Strategic Technological Innovation in Asia ( 立教大学 経営学研究科 )

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    • 2016年4月 - 現在 
      リーダーシップ入門 ( 立教大学 経営学部 )

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    • 2016年4月 - 現在 
      ワークショップ演習B ( 立教大学 経営学部 )

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    • 2016年4月 - 現在 
      ワークショップ演習F ( 立教大学 経営学部 )

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    • 2016年4月 - 現在 
      経営戦略論 ( 立教大学 経営学部 )

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    所属学協会

    •  
      日本カウンセリング学会

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    •  
      日本ナレッジ・マネジメント学会

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    •  
      組織学会

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