2024/03/05 更新

写真b

タナカ サトシ
田中 聡
TANAKA Satoshi
*大学が定期的に情報更新している項目(その他は、researchmapの登録情報を転載)
所属*
経営学部 経営学科
経営学研究科 経営学専攻 博士課程前期課程
職名*
准教授
学位
博士(学際情報学) ( 東京大学 ) / 修士(学際情報学) ( 東京大学 )
研究テーマ*
  • 企業組織における人やチームおよび事業の成長に資する人材マネジメントのあり方について実践的な研究に取り組んでいる。現在取り組んでいる主な研究テーマは、経営人材の育成、新規事業を生み出す人と組織の開発、ミドルマネジャーの育成、人事パーソンの学びとキャリア、チームワークの開発、若手社員の組織適応と早期戦力化、ミドル・シニアの活躍促進などである。2018年より、BLPデータアナリティクスラボにて、大学初年次教育におけるリーダーシップ開発の効果性に関する研究プロジェクトに取り組んでいる。

  • 学内職務経歴*
    • 2023年4月 - 現在 
      経営学部   経営学科   准教授
    • 2023年4月 - 現在 
      経営学研究科   経営学専攻 博士課程前期課程   准教授
    • 2023年4月 - 現在 
      経営学研究科   経営学専攻 博士課程後期課程   准教授
    • 2020年4月 - 2023年3月 
      経営学部   経営学科   助教
    • 2020年4月 - 2023年3月 
      経営学研究科   経営学専攻 博士課程前期課程   助教
     

    研究分野

    • 人文・社会 / 経営学

    経歴

    • 2023年4月 - 現在 
      立教大学   経営学部 経営学科   准教授

      詳細を見る

    • 2018年4月 - 2023年3月 
      立教大学   経営学部 経営学科   助教

      詳細を見る

    • 2010年10月 - 2018年3月 
      パーソル総合研究所   シンクタンク本部   主任研究員

      詳細を見る

    学歴

    • - 2020年3月 
      東京大学大学院   学際情報学府   文化人間情報学コース

      詳細を見る

    委員歴

    • 2021年9月 - 現在 
      日本労務学会   第52回全国大会プログラム委員会 委員

      詳細を見る

      団体区分:学協会

      researchmap

    • 2021年7月 - 現在 
      日本労務学会   広報委員会 委員

      詳細を見る

    受賞

    • 2021年9月  
      日本の人事部  日本の人事部 HRアワード(書籍部門:入賞)『経営人材育成論』 

      詳細を見る

    • 2019年12月  
      人材育成学会  2019年度 人材育成学会賞(研究部門:奨励賞) 
       
      田中 聡

      詳細を見る

    • 2019年4月  
      経営行動科学学会  第16回 経営行動科学学会賞(奨励研究賞) 
       
      田中 聡

      詳細を見る

    論文

    • 大学における経験学習型リーダーシップ教育を通じた受講者のリーダー・アイデンティティの変化 -内省を媒介したフィードバックの間接効果に着目して 査読有り

      加藤走, 田中聡, 木村充, 中原淳

      日本教育工学会誌48 ( 1 )   2024年3月

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      researchmap

    • Relationship Between Job Crafting and Emotional Exhaustion: Focusing on the Difference Between Effects of Physical and Cognitive Crafting 査読有り

      Megumi Ikeda, Satoshi Tanaka, Kaede Kido

      Journal of Managerial Psychology   2024年

      詳細を見る

      掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      researchmap

    • Motivation to Lead in Japan: Validation of a Japanese Version of the Motivation to Lead Scale 査読有り

      Satoshi Tanaka, Kai Hatano, Megumi Ikeda, Jun Nakahara

      Frontiers in Psychology   2024年

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1328593

      researchmap

    • The Effect of Proactive Behavior on Competence Improvement in a Workplace through Reflection: A Focus on Young Workers in the 20s 査読有り

      Satoshi Tanaka, Megumi Ikeda, Ryohei Ikejiri, Tomoyuki Suzuki, Kaede Kido, Yusuke Tsuchiya, Ryo Imai, Yuhei Yamauchi

      Information and Technology in Education and Learning   2024年

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      researchmap

    • Relationship between Personality Traits and Subjective Well-Being in Emerging Adulthood: Moderating Role of Independent and Interdependent Self-Construal 査読有り

      Kai Hatano, Tetsuya Kawamoto, Shogo Hihara, Kazumi Sugimura, Megumi Ikeda, Satoshi Tanaka, Jun Nakahara

      Journal of Youth and Adolescence   2023年12月15日

      詳細を見る

      掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Springer Science and Business Media LLC  

      DOI: 10.1007/s10964-023-01918-z

      researchmap

      その他リンク: https://link.springer.com/article/10.1007/s10964-023-01918-z/fulltext.html

    • 大学生のリーダーシップ行動とリーダー・アイデンティティ 査読有り

      加藤 走, 木村 充, 田中 聡, 中原 淳

      日本教育工学会誌   2023年10月

      詳細を見る

      掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      researchmap

    • Workplace Identity Profiles: Associations with Personality Traits and Work Adaptation of Young Japanese Adults 査読有り

      Kai Hatano, Shogo Hihara, Megumi Ikeda, Jun Nakahara, Satoshi Tanaka, Kazumi Sugimura

      Journal of Adult Development   2023年

      詳細を見る

      記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      While job identity is significantly related to personality traits and adaptation to the work environment, few studies have focused on job identity profile or on its relationships with the characteristics of young adults. This study aimed to identify the identity profiles of young workers in Japan and examine their associations with these employees’ personality traits, job satisfaction, work engagement, and emotional impairment. The survey participants were 500 working Japanese young adults (46.6% female; Mage = 26.12, SD = 2.34). The results of the latent profile analysis identified four job identity profiles: achievement, closure, moratorium, and diffusion. The results of the Chi-square test indicated that young adults in part-time employment were more likely to be classified under the moratorium profile than full-time workers. The results of the multivariate analysis of variance indicated that young adults with high commitment profiles (i.e., the achievement and closure profiles) had higher job satisfaction and work engagement than those with low commitment profiles (i.e., the moratorium and diffusion profiles). Future research directions and managerial implications were finally discussed.

      DOI: 10.1007/s10804-022-09435-2

      Scopus

      researchmap

    • Validation of the Japanese Version of the Revised Version of the Compound Psychological Capital Scale (CPC-12R) 査読有り

      Megumi Ikeda, Kai Hatano, Satoshi Tanaka, Jun Nakahara

      Frontier in Psychology13   2023年

      詳細を見る

      記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Frontiers Media SA  

      This study developed a Japanese version of the Revised Version of the Compound Psychological Capital Scale (CPC-12R) and tested its reliability and construct validity. The participants were 1,000 young adults (500 university students and 500 employees) recruited through an internet survey. Confirmatory factor analysis showed that the four first-order factors (hope, optimism, resilience, and self-efficacy) and one second-order factor (PsyCap) model of the previous study is appropriate for the Japanese context. In addition, Cronbach’s α and omega-higher-order of CPC-12R were sufficient. The measurement invariance analysis suggested sufficient scalar invariances for the employees and university students and across genders. The Japanese version of the CPC-12R had moderate positive correlations with job satisfaction, work engagement, conscientiousness, and extraversion, as well as a moderate negative correlation with negative emotionality. These findings provide evidence for sufficient reliability and construct validity of the Japanese version of the CPC-12R.

      DOI: 10.3389/fpsyg.2022.1053601

      researchmap

    • Effects of goal orientation and unlearning on individual exploration activities 査読有り

      Satoshi Tanaka

      Journal of Workplace Learning35 ( 1 ) 57 - 74   2022年8月4日

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Emerald  

      Purpose

      Although individual exploration activities have been shown to promote organizational change and innovation, few studies have clarified the factors that quantitatively promote such aspects. This study aims to examine how individual exploration activities are facilitated by goal orientation and individual unlearning.

      Design/methodology/approach

      The data are analyzed from 1,474 employees in various jobs in a variety of organizations in Japan. This study uses structural equation modeling to test the research model.

      Findings

      The results of this study indicate three findings. First, unlearning is effective in promoting individual exploration activities. Second, goal orientation has not only a direct effect on individual exploration activities but also a significant indirect effect on such activities through unlearning. Third, performance goal orientation has an inhibitory effect on individual exploration activities.

      Practical implications

      Managers should encourage team members’ exploration activities by setting learning goals for members and providing opportunities for members to unlearn the outdated knowledge or skills they are familiar with and learn new ones.

      Originality/value

      These findings contribute to the existing literature by demonstrating that learning goal orientation and unlearning play important roles in promoting individual exploration activities.

      DOI: 10.1108/jwl-02-2022-0022

      researchmap

      その他リンク: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JWL-02-2022-0022/full/html

    • チャレンジストレッサーとヒンドランスストレッサーが若年労働者の業務能力向上と情緒的消耗感に与える影響 -レジリエンスの媒介効果に着目して- 査読有り

      池田めぐみ, 田中聡, 池尻良平, 城戸楓, 鈴木智之, 土屋裕介, 今井良, 山内祐平

      経営行動科学33 ( 3 ) 143 - 156   2022年

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:経営行動科学学会  

      DOI: 10.5651/jaas.33.143

      researchmap

    • Evaluation on improvement of social emotional competencies in summer camp focusing on personal characteristics: The case of UWC ISAK Japan's Summer school. 査読有り

      Nakano, S, Tanaka, S, Ikeda, M, Yamauchi, Y

      Information and Technology in Education and Learning1 ( 1 )   2021年10月

      詳細を見る

      記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      researchmap

    • 経験学習の測定時における因子構造の考察 -若年労働者を対象にした調査をもとに- 査読有り

      池尻 良平, 池田 めぐみ, 田中 聡, 鈴木 智之, 城戸 楓, 土屋 裕介, 今井 良, 山内 祐平

      日本教育工学会論文誌45 ( 2 ) 247 - 255   2021年9月

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:一般社団法人 日本教育工学会  

      本稿では,木村ほか(2011)の職場における経験学習尺度を用いて,若年労働者の経験学習を測定する際,どのように因子構造を解釈するのが妥当なのかを考察した.その結果,若年労働者を対象にした場合は,「具体的経験」で1因子,「内省的観察」,「抽象的概念化」,「能動的実験」で1因子の合計2因子構造が,最も妥当性が高いことが示された.この結果を踏まえ,経験学習の測定時における因子構造については,4因子構造に固定化せず,経験学習モデルと因子構造の対応を柔軟に解釈する方が分析の質の向上につながる可能性があることを示した.

      DOI: 10.15077/jjet.44136

      CiNii Article

      researchmap

    • プロアクティブ行動がリフレクションを媒介して職場における能力向上に及ぼす影響 -20代の若年労働者に着目して- 査読有り

      田中聡, 池田めぐみ, 池尻良平, 鈴木智之, 城戸楓, 土屋裕介, 今井良, 山内祐平

      日本教育工学会論文誌45 ( 2 )   2021年5月

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      researchmap

    • 思考のモデリングが経験学習と職場における能力向上に与える影響 -若年労働者を対象にした調査をもとに- 査読有り

      池尻 良平, 池田 めぐみ, 田中 聡, 鈴木 智之, 城戸 楓, 土屋 裕介, 今井 良, 山内 祐平

      日本教育工学会論文誌   2021年

      詳細を見る

    • 個人特性に着目した社会情動的スキルの評価:UWC ISAK Japanのサマースクールを事例として 査読有り

      中野 生子, 田中 聡, 池田 めぐみ, 山内 祐平

      日本教育工学会論文誌   2020年6月

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      researchmap

    • 職場の人間関係が中高年正社員の職務パフォーマンスに与える影響:居場所役割感の媒介効果に着目して 査読有り

      田中 聡, 石山 恒貴

      人材育成研究15 ( 1 ) 3 - 16   2020年3月

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:人材育成学会  

      CiNii Article

      researchmap

    • 新規事業における中堅管理職の経験学習:経営人材育成に対する学習論的アプローチ 査読有り

      田中 聡

      東京大学大学院博士学位審査論文   2020年3月

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:学位論文(博士)  

      researchmap

    • 中堅管理職における新規事業創出経験者の学習促進要因 査読有り

      田中 聡, 中原 淳

      日本労務学会誌19 ( 2 ) 1 - 11   2018年12月

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

      researchmap

    • 降格人事と上司の管理行動

      田中 聡, 中原 淳, 保田 江美, 齊藤 光弘, 辻 和洋

      人材開発研究大全 (中原 淳 編, 東京大学出版会)   2017年6月

      詳細を見る

      掲載種別:論文集(書籍)内論文  

      researchmap

    • 新規事業創出経験を通じた中堅管理職の学習に関する実証的研究 査読有り

      田中 聡, 中原 淳

      経営行動科学30 ( 1 ) 13 - 29   2017年4月

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:経営行動科学学会  

      The aim of this study is to examine learning by middle management through the experience of new business incubation. We carried out a study consisting of semi-structured interviews of 15 middle managers working in new business departments of private enterprises. We analyzed the qualitative data from the 15 participants on the basis of the Modified Grounded Theory Approach(M-GTA) and constructed a learning process model. As a result of the M-GTA based analysis, it became clear that the learning of middle management through the experience of new business incubation had four phases: I. the responsibility avoidance phase, II. the reality acceptance phase, III. the critical reflection phase, and IV. the perspective transformation phase.

      DOI: 10.5651/jaas.30.13

      CiNii Article

      researchmap

    • 大学での学び・生活が就職後のプロアクティブ行動に与える影響 査読有り

      舘野泰一, 中原淳, 木村充, 保田江美, 吉村春美, 田中聡, 浜屋祐子, 高崎美佐, 溝上慎一

      日本教育工学会論文誌40 ( 1 ) 1 - 11   2016年

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:日本教育工学会  

      本研究では,大学での学び・生活が就職後のプロアクティブ行動にどのような影響を与えているかを検証するために質問紙調査を行った.本研究の特徴は2点ある.1点目は縦断調査という点である.近年,大学教育において「学校から仕事への移行」に関する調査研究は増えてきているが,その多くは振り返り調査という限界があった.2点目は,就職後のプロアクティブ行動に着目した点である.プロアクティブ行動とは,個人の主体的な行動のことであり,近年大学教育で議論されてきた「主体的な学び」の成果に関連が深い.しかし,これまでその影響について検証されてこなかった. 共分散構造分析を行った結果,1.授業外のコミュニティを持っている学生,2.大学生活が充実している学生ほど,就職後にプロアクティブ行動を行っていることが明らかになった.

      DOI: 10.15077/jjet.39090

      CiNii Article

      researchmap

    ▼全件表示

    MISC

    • 「経営人材」の育成には事業開発へのリーダーシップが必要

      田中 聡

      TCG REVIEW ( 1794 ) 3 - 8   2023年4月

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)  

      researchmap

    • 新規事業創出を通じた経営人材の育成

      田中 聡

      日経研月報537   46 - 51   2023年4月

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:記事・総説・解説・論説等(大学・研究所紀要)  

      researchmap

    • 変化する時代の経営人材育成と人事の役割

      田中 聡

      労政時報4053   48 - 58   2023年3月

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)  

      researchmap

    • 新規事業の成功は企業風土づくりにかかっている

      田中 聡

      理念と経営205   26 - 27   2023年1月

      詳細を見る

      記述言語:日本語   掲載種別:記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)  

      researchmap

    • How型思考からWhy型思考へ 経営リーダーに必要な3つの素養

      田中聡

      Learning Design   2022年7月

      詳細を見る

    • 次世代経営層に必要な新規事業創出経験とは

      田中聡

      先端教育   2022年7月

      詳細を見る

    • 新規事業による人と組織の育成

      田中聡

      企業と人材55 ( 1110 ) 8 - 14   2022年4月

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者  

      researchmap

    • 人材育成に資する1on1の要諦

      田中 聡

      日本の人事部 人事白書2020   2020年7月

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者  

      researchmap

    • ミドル・シニアの躍進を促す職場マネジメントとキャリア支援

      田中 聡

      日本の人事部 LEADERS   2019年3月

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア)  

      researchmap

    • 新規事業の機会形成を促す上級管理職の役割

      田中 聡

      日本労働研究雑誌 ( 696 ) 80 - 81   2018年7月

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:書評論文,書評,文献紹介等  

      researchmap

    • 学習理論の系譜(後編)

      田中聡

      機関誌HITO4   30 - 31   2012年12月

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:速報,短報,研究ノート等(大学,研究機関紀要)  

      researchmap

    • 学習理論の系譜(前編)

      田中聡

      機関誌HITO3   30 - 31   2012年9月

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:速報,短報,研究ノート等(大学,研究機関紀要)  

      researchmap

    • 仕事信念の変容プロセスと信念をベースにした新たな人材マネジメントのあり方:サービス業に従事する営業職を例に

      田中聡

      機関誌HITO2   30 - 31   2012年4月

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:記事・総説・解説・論説等(大学・研究所紀要)  

      researchmap

    ▼全件表示

    書籍等出版物

    • 活躍する若手社員をどう育てるか:研究データからみる職場学習の未来

      山内祐平, 田中聡, 池尻良平, 鈴木智之, 城戸 楓, 池田めぐみ, 土屋裕介( 担当: 分担執筆)

      慶應義塾大学出版会  2022年1月 

      詳細を見る

    • 経営人材育成論

      田中 聡( 担当: 単著)

      東京大学出版会  2021年7月 

      詳細を見る

    • チームワーキング

      中原 淳, 田中 聡

      日本能率協会マネジメントセンター  2021年3月 

      詳細を見る

    • 会社人生を後悔しない 40代からの仕事術

      石山 恒貴, パーソル総合研究所

      ダイヤモンド社  2018年12月 

      詳細を見る

    • 事業を創る人の大研究

      田中 聡, 中原 淳( 担当: 共著)

      クロスメディア・パブリッシング  2018年1月 

      詳細を見る

    • 人材開発研究大全

      中原淳( 担当: 分担執筆)

      東京大学出版会  2017年4月 

      詳細を見る

    • アクティブトランジション

      舘野 泰一, 中原 淳( 担当: 分担執筆)

      三省堂  2016年4月 

      詳細を見る

    ▼全件表示

    所属学協会

    お問い合わせ先
    外部の方
    学内の方