2024/10/09 更新

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マチ サエコ
町 沙恵子
MACHI Saeko
*大学が定期的に情報更新している項目(その他は、researchmapの登録情報を転載)
所属*
外国語教育研究センター
職名*
准教授
学位
博士(文学) ( 2022年3月   日本女子大学 ) / 修士(文学) ( 2007年3月   日本女子大学 ) / 学士(文学) ( 2005年3月   日本女子大学 )
学内職務経歴*
  • 2023年4月 - 現在 
    外国語教育研究センター   准教授
  • 2022年4月 - 2023年3月 
    外国語教育研究センター   特任准教授
  • 2020年4月 - 2022年3月 
    外国語教育研究センター   教育講師
  • 2019年4月 - 2020年3月 
    ランゲージセンター(英語担当)   教育講師
 

研究分野

  • 人文・社会 / 言語学

経歴

  • 2020年4月 - 現在 
    立教大学   外国語教育研究センター 英語担当   教育講師

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  • 2019年4月 - 2020年3月 
    立教大学   ランゲージセンター 英語担当   教育講師

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学歴

  • - 2010年3月 
    日本女子大学   文学研究科   英文学

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    国名: 日本国

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  • - 2005年3月 
    日本女子大学   文学部   英文学科

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    国名: 日本国

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論文

  • Respect for Independence and Vulnerability: Supporting Students with Disabilities in Japanese University Classrooms

        2023年7月

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    記述言語:英語  

    添付ファイル: SSDIS Newsletter - July 2023.pdf

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  • Transcending the <i>senpai</i> ‘senior’/<i>kōhai</i> ‘junior’ boundary through cross-speaker repetition in Japanese

    Saeko Machi

    Pragmatics. Quarterly Publication of the International Pragmatics Association (IPrA)34 ( 1 ) 109 - 133   2023年4月20日

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:John Benjamins Publishing Company  

    Abstract

    This study explores the role of cross-speaker repetition in creating interpersonal connections between interactants in Japanese. The analysis focuses on Japanese non-reciprocal conversations between senpai ‘senior’ and kōhai ‘junior’ interactants, where the kōhai are normatively expected to speak using the honorific desu/masu markers. The analysis demonstrates that in such conversations, the kōhai sometimes drop the honorific markers while repeating the senpai’s utterances, thereby momentarily transcending the vertical boundary separating them from the senpai. Two types of plain form repetition are presented: (1) the kōhai repeat the senpai’s funny and/or questionable comments to savor the expressions, and (2) the kōhai repeat the senpai’s ideas, wishes or assessments to synchronize with the senpai. The analysis explicates how cross-speaker repetition allows the kōhai to drop the honorific markers in a way that is acceptable to the senpai. This study underscores the significance of the cross-speaker repetition device for creating harmonious relationships in Japanese.

    DOI: 10.1075/prag.21063.mac

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  • The fun of repeating: How Japanese speakers jointly engage in conversational playfulness

    日本女子大学英米文学研究58   241 - 270   2023年3月

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    記述言語:英語  

    添付ファイル: The fun of repeating 241-270 (Machi).pdf

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  • Managing relationships through repetition 査読有り

    Saeko Machi

    Pragmatics. Quarterly Publication of the International Pragmatics Association (IPrA)   57 - 82   2022年7月5日

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:John Benjamins Publishing Company  

    Abstract

    This study examines cross-speaker repetition in triadic conversations in the Japanese language.For the analysis, three sets of triadic conversations between close friends taken from a TV talk show areused. The results reveal that repetition in triadic conversations performs distinctive functions that are notobserved in dyadic conversations: repetition often takes place between only two participants of the triad andallows the two to team up and strengthen their bond exclusively (teaming repetition), or even playfully teasethe third participant (teasing repetition). Repetition is also shared between the three participants. In suchcases, it allows the participants to create an instant bond by joking or referring to shared circumstances(immediate threefold repetition), or to gradually establish rapport by connecting their utterances andco-constructing a story (repetition relay). All these types of repetition express the participants’ points ofview and contribute efficiently to their relationships that shift from moment to moment. The study furtherdemonstrates cases in which one participant makes good use of various repetition types in a short period oftime and efficiently allocates thoughts and feelings to the other two participants. The study concludes thatrepetition plays a significant role in Japanese conversation, helping speakers to converse smoothly and managethe dynamic relationships efficiently.

    添付ファイル: prag.17021.mac (offprint).pdf

    DOI: 10.1075/prag.17021.mac

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  • Cross-speaker Repetition in Japanese: The Development of Conversation and Participant Relationships

    Saeko Machi

        2022年3月

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    記述言語:英語   掲載種別:学位論文(博士)  

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  • "Braid Structure" Conversations: Development of Informal Triadic Conversation in Japanese 査読有り

    Saeko Machi

    社会言語科学22 ( 2 ) 15 - 29   2020年3月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    添付ファイル: JASS Braid Structure (2020).pdf

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  • 日本語の三者会話に見られる会話の編み込み構造(ブレイド・ストラクチャー)と共創性―他者の発話の繰り返し・パラフレーズの分析から―

    町沙恵子

    共創学会第2回年次大会予稿集   14 - 17   2018年12月

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    記述言語:日本語  

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  • Appeal of Gender Crossing in Twelfth Night

    Saeko Machi

    Teaching Shakespeare14   14 - 15   2018年12月

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    記述言語:英語  

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  • Paraphrasing the "Other": Connecting Participants in Japanese Conversation

    日本女子大学紀要文学部67   39 - 53   2018年3月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

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  • 生きた英語へのアプローチ:コミュニカティブ・グラマーの重要性

    町沙恵子

    日本女子大学英文学科から発信する英語教育:英語教員育成の今後を考える   32   2018年2月

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    記述言語:日本語  

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  • 日本女子大学の英語科教育法に見られるアクティブラーニング(主体的・対話的で深い学び)のモデル

    町沙恵子

    教科教育法に関する研究(日本女子大学編)1   80 - 81   2017年8月

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    記述言語:日本語  

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  • Beyond the Language Barrier: Performing Shakespeare at a Japanese University

    Saeko Machi

      7   12 - 13   2017年3月

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    記述言語:英語  

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  • 日本語三者会話における繰り返しの機能と話者の認識・関係性のシフト

    町沙恵子

    日本認知言語学会論文集15   697 - 702   2015年5月

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    記述言語:日本語  

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  • “Repetition as a Device for Teaming and Teasing in Triadic Conversation in Japanese”

    Saeko Machi

    日本女子大学英米文学研究49   61 - 79   2014年3月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

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  • How Repetition Works in Japanese and English Conversation: Introducing Different Cultural Orientations towards Conversation

    Saeko Machi

    English Linguistic Society of Japan (日本英語学会) JELS29   260 - 266   2012年2月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(研究会,シンポジウム資料等)  

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  • 日英語会話内に見られる繰返しの対照的メカニズム―他者の発話の繰返しの考察―

    町沙恵子

    日本女子大学大学院文学研究科紀要16   57 - 74   2010年3月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

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  • 日英語に見る思いやりのスタイルの考察―依頼表現の比較・分析―

    町沙恵子

    日本女子大学大学院文学研究科英文学専攻 Veritas28   71 - 88   2007年3月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

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  • "My/Your Story" vs. "Our Story": Repetition in English and Japanese Conversation

    Saeko Machi

        2007年3月

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    記述言語:英語   掲載種別:学位論文(修士)  

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