2024/10/02 更新

写真b

マッキロイ タラ
マッキロイ タラ
MCILROY, Tara
*大学が定期的に情報更新している項目(その他は、researchmapの登録情報を転載)
所属*
外国語教育研究センター
職名*
准教授
学位
PhD English Language and Applied Linguistics ( 2020年   University of Birmingham, UK ) / Master of Applied Linguistics (Awarded with Merit) ( 2009年   Victoria University, Wellington, NZ ) / Post Graduate Certificate in Education (English) ( 2004年   Bristol University, UK ) / Master of Arts (undergraduate) ( 2000年   University of Aberdeen, UK )
学内職務経歴*
  • 2020年4月 - 現在 
    外国語教育研究センター   准教授
 

研究分野

  • 人文・社会 / 外国語教育

  • 人文・社会 / 文学一般

経歴

  • 2020年4月 - 現在 
    立教大学   外国語教育研究センター   準教授   準教授

    詳細を見る

    国名:日本国

    researchmap

  • 2016年4月 - 2020年3月 
    明治大学   国際日本学部   準教授   準教授

    詳細を見る

    国名:日本国

    researchmap

  • 2009年4月 - 2016年3月 
    神田外国大学部

    詳細を見る

委員歴

  • 2023年4月 - 現在 
    英語教育研究所

    詳細を見る

    団体区分:その他

    researchmap

論文

  • Decolonising a Literature CLIL Course in Japan: CEFR Integration and Course Design Recommendations 査読有り

    The Journal of Literature in Language Teaching13 ( 1 ) 4 - 19   2024年9月

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    researchmap

  • Readings From Students, Demos From Teachers: LiLT SIG Forum 査読有り

    Tara McIlroy, Jennifer Igawa, Bethany Lacy, John Maune

    JALT Postconference Publication - Issue 2022.1; August 20232022 ( 1 ) 236 - 236   2023年8月1日

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)   出版者・発行元:The Japan Association for Language Teaching (JALT)  

    This paper reports on the Literature in Language Teaching SIG forum at the JALT 2022 International Conference held in Fukuoka. At the forum, four presenters shared various approaches to using literature for language learning and discussed insights from literature-based language courses. The presenters also focused on practical suggestions with an emphasis on course planning. The conference and forum themes as they related to literature were discussed in the question and answer session. The authors individually outline the approaches used and the reactions of students to the course. The paper also illustrates recent trends from theoretical methods to language learning using literature. The report concludes with some reflections on using literature in different contexts with varieties of language learners.本稿では、福岡で開催されたJALT2022年次国際大会におけるLiterature in Language Teaching SIGのフォーラムについて報告する。当該フォーラムでは、4人の発表者が文学を言語学習に活用するための各種のアプローチを紹介し、文学を利用した言語コースからの洞察について議論した。また、コースプランニングに重点を置いた実践的な提案も行われた。質疑応答では、文学に関連する会議とフォーラムのテーマについて話し合われた。本稿の各セクションには、各プレゼンテーションの短い要約、使用されたアプローチ、コースに対する学生の反応などが含まれる。また、文学を用いた言語学習に対する理論的なアプローチから最近の傾向を説明する。最後に、様々な言語学習者と多様な文脈で文学を使用することについての考察を述べる。

    DOI: 10.37546/jaltpcp2022-27

    researchmap

  • Looking Back, Thinking Forward: Literature in Language Teaching Forum 査読有り

    McIlroy, T, Decker, A, Kubokawa, J. M, Maloney, I, Tu, L, Villanueva, C

    JALT Post conference publication   143 - 151   2022年8月

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    researchmap

  • An attempt to teach presentation online using student-centered activities 査読有り

    千葉大学国際教養学研究   145 - 170   2022年3月

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等)  

    researchmap

  • Review of Literature for Young Adults: Books (and More) for Contemporary Readers

    Tara McIlroy

    Read-Voc Newsletter (TESOL International Vocabulary and Reading SIG)   2021年8月

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等)  

    researchmap

  • Creative Writing in Language Teaching Contexts 査読有り

    Luke Draper, Mary Hillis, Tara McIlroy

    The Journal of Literature in Language Teaching   2021年8月

    詳細を見る

    担当区分:最終著者   記述言語:英語  

    researchmap

  • Innovation in Language Teaching and Learning: The Case of Japan

    Tara McIlroy

    Journal of Foreign Language Education and Research1 ( 1 ) 125 - 128   2020年12月20日

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

    researchmap

  • Creativity and Innovations in ELT Materials Development: Looking Beyond the Current Design 査読有り

    Tara McIlroy

    JALT Journal42 ( 2 ) 185 - 189   2020年11月1日

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等)   出版者・発行元:JALT Journal  

    researchmap

  • Opportunities for professional development with English conferences and online events 査読有り

    Tara McIlroy

    The Journal of Literature in Language Teaching   2020年9月

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語  

    researchmap

  • Reading Kazuo Ishiguro's Never Let Me Go with Trainee Teachers in Japan

    Tara McIlroy

    Mapping the Imaginative: Teaching Fantasy and Science Fiction in the EFL Literature Classroom (Volume 2)   2020年

    詳細を見る

  • EFL Learners Reading and Discussing Poems in English

    Tara McIlroy

    In C. Jones (Ed.), Literature, Spoken Language and Speaking Skills in Second Language Learning   2019年

    詳細を見る

  • MOOCs in Language Education and Professional Teacher Development: Possibilities and Potential 査読有り

    Tara McIlroy

    Studies in Self-Access Learning Journal   294 - 308   2014年9月1日

    詳細を見る

    掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    researchmap

▼全件表示

書籍等出版物

  • Fanfiction Experiences of Japanese Students: Connecting Wild Reading and L2 Learning

    ( 担当: 単著 ,  範囲: Chapter in edited collection: Born-Digital Texts in the English Language Classroom Edited by Saskia Kersten, Christian Ludwig)

    Multilingual Matters  2024年6月  ( ISBN:9781800414792

    詳細を見る

  • Reading Kazuo Ishiguro's Never Let Me Go with Trainee Teachers in Japan. In C. Ludwig & E. Shipley (Eds.), Mapping the Imaginative: Teaching Fantasy and Science Fiction in the EFL Literature Classroom (Volume 2) (pp.203-222). Winter.

    ( 担当: 単著)

    Winter  2020年 

    詳細を見る

  • EFL Learners Reading and Discussing Poems in English

    ( 担当: 単著)

    2019年12月 

    詳細を見る

講演・口頭発表等

  • Policy, AI and curriculum planning for teaching language and literature

    Tara McIlroy

    LiberLit Conference, Seikei University, Tokyo  2024年6月15日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Narratives and metaphors of childhood reading: CEFR and literary competences 国際会議

    Tara McIlroy

    Reading for In-depth English Learning (RidEL) in and Beyond the Classroom 

    詳細を見る

    開催年月日: 2024年5月6日 - 2024年5月8日

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Nord University, Bodo  

    The theme of this conference is in-depth learning through deep reading of texts for the English-language primary and secondary classroom, as well as teacher education. By in-depth learning we mean an approach that aims to reconnect school learning with the world beyond, helping students to invest in their learning as they understand its relevance for their lives outside of school. In-depth learning involves the students as motivated participants, preparing for and confronting the challenges of today and of times ahead. The conference will discuss diversity and critical literacy with children’s literature, and interculturality as an active process. Deep reading of literary texts means transacting with and participating actively in the text, experiencing empathy and perspective-taking, while generating, for example, creative, multilingual, or artistic response. Deep reading encompasses cognitively demanding contemplative processes, such as inferencing, and negotiation of insights by talking around texts. Deep reading also entails reading critically, and potentially against the text.

    researchmap

  • Literary competences in a tertiary setting: Reflecting on a CLIL and CEFR-based literature course

    Tara McIlroy

    Thailand TESOL International Conference 2024  2024年1月27日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Creating discipline-specific word lists for an EMI literature course

    Tara McIlroy

    Vocab@VIC 2024  2023年12月13日 

    詳細を見る

    記述言語:英語  

    researchmap

  • Digital short fiction and language learning: Insights from a CLIL course in Japan

    Tara McIlroy

    Diversity of Voices: A Global Storytelling History Conference, Singapore  2023年6月23日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • English as a Medium of Instruction (EMI) and Literature Curriculum Design

    Tara McIlroy

    JALT International Conference  2022年11月12日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: jalt2022-pcp-027.pdf

    researchmap

  • Literature as content: Insights from a university curriculum development project

    Tara McIlroy

    World CLIL, Hague. Netherlands  2022年7月7日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

▼全件表示

担当経験のある科目(授業)

  • 2022年4月 - 現在 
    The Psychology of Literature (2) ( 立教大学 )

    詳細を見る

    科目区分:学部教養科目  国名:日本国

    researchmap

  • 2022年4月 - 現在 
    The Psychology of Literature (1) ( 立教大学 )

    詳細を見る

    科目区分:学部教養科目  国名:日本国

    researchmap

  • 2021年9月 - 現在 
    CLILセミナー(文学) ( 立教大学 )

    詳細を見る

  • 2020年9月 - 現在 
    ディベート ( 立教大学 )

    詳細を見る

  • 2020年4月 - 現在 
    英語ディスカッション ( 立教大学 )

    詳細を見る

  • 2020年4月 - 現在 
    リーディング&ライティング (1) ( 立教大学 )

    詳細を見る

  • 2016年4月 - 2020年3月 
    Advanced Reading and Writing ( Meiji University, Tokyo, Japan )

    詳細を見る

▼全件表示

所属学協会

  • 2015年1月 - 現在 
    Poetics and Linguistics Association (PALA) (U.K.)

    詳細を見る

  • 2010年4月 - 現在 
    全国語学教育学会

    詳細を見る

共同研究・競争的資金等の研究

  • Developing foreign language literature education with CLIL pedagogy and CEFR

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research 

    詳細を見る

    2021年4月 - 2025年3月

    担当区分:研究代表者 

    researchmap

学術貢献活動

  • Reading for In-depth English Learning (RidEL Conference): Conference reviewing

    学術調査立案・実施

    https://site.nord.no/ridel/partners/  2023年 - 2024年5月8日

    詳細を見る

    種別:学会・研究会等 

    researchmap

 

お問い合わせ先
外部の方
学内の方