2024/10/02 更新

写真b

マエダ カエデ
前田 楓
MAEDA Kaede
*大学が定期的に情報更新している項目(その他は、researchmapの登録情報を転載)
所属*
現代心理学部 心理学科
職名*
助教
学位
博士(文学) ( 2024年3月   大阪公立大学大学院 )
学内職務経歴*
  • 2022年4月 - 現在 
    現代心理学部   心理学科   助教
 

経歴

  • 2022年4月 - 現在 
    立教大学現代心理学部心理学科   助教

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  • 2021年4月 - 2022年3月 
    独立行政法人日本学術振興会 特別研究員(DC2)

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  • 2021年4月 - 2022年3月 
    大阪市立大学都市文化研究センター研究員

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学歴

  • 2019年4月 - 2022年3月 
    安田女子大学大学院 文学研究科 博士後期課程

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  • 2017年4月 - 2019年3月 
    安田女子大学大学院 文学研究科 博士前期課程

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受賞

  • 2022年9月  
    日本グループ・ダイナミックス学会  優秀学会発表賞(ショート・スピーチ部門)  インクルーシブ教育に対する認識についての日米英豪比較
     
    前田 楓・橋本博文・佐藤剛介

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  • 2021年12月  
    日本人間行動進化学会  優秀発表賞  直観的協力の生起メカニズムに関する検討:安心ゲームへの主観的な構造変換は集団内に限定されるか?(研究計画)
     
    前田 楓・橋本博文・谷田林士

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  • 2021年9月  
    日本応用心理学会  学会賞(奨励賞)  「命てんでんこ」の教えの実践はなぜ難しいのか?―仮想的な土砂災害ジレンマ状況における感情と理性のギャップの分析―
     
    前田 楓, 橋本博文

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  • 2020年12月  
    日本社会心理学会  若手研究者奨励賞  直観的な協力は集団の枠を超えられるか:最小条件集団パラダイムを用いた検討
     
    前田楓

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  • 2020年5月  
    日本応用心理学会  若手会員研究奨励賞  「一人でも避難できる」知恵をもたらす防災教育プログラムの考案
     
    前田楓

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  • 2019年10月  
    日本グループ・ダイナミックス学会  優秀学会発表賞(ロング・スピーチ部門)  「障がい観」の可視化とその変化を促す手立てに関する検討
     
    前田 楓・橋本博文・佐藤剛介

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  • 2017年11月  
    中国四国心理学会  大会優秀発表賞  「命てんでんこ」の実践はなぜ難しいのか ―土砂災害ジレンマ状況における感情と理性のギャップ―
     
    前田楓・橋本博文

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論文

  • Cooperators Pay More Attention to the Outcome of Mutual Cooperation in the One-Shot Prisoner’s Dilemma Game: Empirical Evidence From an Eye-Tracking Study 査読有り

    Kaede Maeda, Hirofumi Hashimoto, Shigehito Tanida

    Letters on Evolutionary Behavioral Science14 ( 1 ) 8 - 12   2023年3月15日

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Human Behavior and Evolution Society of Japan  

    Based on the dual-process theory, we hypothesized that cooperators in the one-shot prisoner’s dilemma game would exhibit intuitive decision-making. We also hypothesized that an experimental manipulation that may prevent intuitive cooperation (in this study, inverting the payoff matrix) would result in more protracted decision-making and thus lower cooperation rates. To examine these hypotheses, we designed an experiment using an eye-tracking device. In one condition, the outcome of mutual cooperation in the one-shot prisoner’s dilemma game was presented in the upper left-hand corner explaining the result of mutual cooperation first, as in many previous studies (control condition). To suppress the function of intuitive cooperation, we also set the inverted payoff matrix condition in which the positions of the outcomes of mutual cooperation and mutual non-cooperation in the payoff matrix were inverted, explaining the result of mutual non-cooperation first. Although our results did not show the expected differences between the two conditions, it was suggested that cooperators’ decision-making time was shorter in the control condition and that cooperators consistently paid more attention to the outcome of mutual cooperation regardless of the conditions. These results are discussed in relation to the intuitive cooperation model and the social exchange heuristic.

    DOI: 10.5178/lebs.2023.101

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  • Future-oriented thinking promotes positive attitudes toward the “Help Mark” in Japan 査読有り

    Hashimoto, H, Maeda, K, Sato, K

    Frontiers in Rehabilitation Sciences3:967033   2022年11月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.3389/fresc.2022.967033

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  • Potential Influence of Decision Time on Punishment Behavior and Its Evaluation. 査読有り

    Maeda, K, Kumai, Y, Hashimoto, H

    Frontiers in Psychology13:794953   2022年8月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.3389/fpsyg.2022.794953

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  • Willingness to be the recipient during the dictator game 査読有り

    Hashimoto, H, Maeda, K, Yamamoto, K, Mifune, N

    BMC Research Notes15:261 ( 1 )   2022年7月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Springer Science and Business Media LLC  

    Abstract

    Objective

    Researchers have investigated human altruism toward strangers for decades, using economic games such as the dictator game (DG) in their experiments. However, factors that cause the allocating behavior exhibited by those participants willing to be recipients in the DG have not been identified and the psychological mechanism of avoiding decision-making in economic games has not been widely addressed in previous studies. This study aimed to replicate previous findings regarding the number of people who are willing to be assigned the role of recipient and their allocation behavior and to explore why they share more than people who are willing to be dictators.

    Results

    We demonstrate that there are people willing to be assigned the role of the recipient, rather than the role of the dictator during the dictator game. In addition, we find evidence indicating that people who are willing to be recipients behave more altruistically in the dictator game than those who prefer to be dictators. Based on our results, we argue that willingness to be a recipient, in relation to the psychological unwillingness to assume responsibility and reputational concerns, is a strategic consideration.

    DOI: 10.1186/s13104-022-06148-3

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    その他リンク: https://link.springer.com/article/10.1186/s13104-022-06148-3/fulltext.html

  • Fickle Judgments in Moral Dilemmas: Time Pressure and Utilitarian Judgments in an Interdependent Culture 査読有り

    Hashimoto, H, Maeda, K, Matsumura, K

    Frontiers in Psychology13:795732   2022年

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Frontiers Media SA  

    In the trolley problem, a well-known moral dilemma, the intuitive process is believed to increase deontological judgments, while deliberative reasoning is thought to promote utilitarian decisions. Therefore, based on the dual-process model, there seems to be an attempt to save several lives at the expense of a few others in a deliberative manner. This study examines the validity of this argument. To this end, we manipulate decision-making time in the standard trolley dilemma to compare differences among 119 Japanese female undergraduates under three conditions: intuitive judgment, deliberative judgment, and judgment after a group discussion. The current results demonstrate that utilitarian judgments decreased from 52.9% in the intuition condition to 43.7% in the deliberation condition and 37.0% after the discussion. Additional analysis suggests that the decrease in utilitarian judgments may be related to psychological unwillingness to assume responsibility for the lives of others rather than to an increase in deontological judgments. Finally, these results are discussed from an adaptationist perspective.

    DOI: 10.3389/fpsyg.2022.795732

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  • Creating a positive perception toward inclusive education with future-oriented thinking 査読有り

    Maeda, K, Hashimoto, H, Sato, K

    BMC Research Notes14 ( 1 )   2021年12月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Springer Science and Business Media LLC  

    <title>Abstract</title><sec>
    <title>Objective</title>
    The purpose of this study was to examine the ways that encouraged people to develop positive attitudes and perceptions toward inclusive education. The Japanese special needs education system for students with disabilities has been shifting from a segregated model to a more inclusive form which is the major challenge facing educational systems around the world. While support for inclusive practices has grown rapidly in Japan, their implementation requires more attention. Considering these situations, in the current study, we experimentally manipulated future-oriented thinking and examined whether positive perceptions about inclusive education was enhanced if people acknowledged and realized that an inclusive society may improve the long-term welfare of not only people with disabilities but also people without disabilities or functional limitations.


    </sec><sec>
    <title>Results</title>
    Our results partially confirmed that future-oriented thinking encouraged positive perceptions of inclusive education. It increased only when participants thought about the future employment of people with/without disabilities. No significant effects were found for the present orientation or control conditions.


    </sec>

    DOI: 10.1186/s13104-021-05882-4

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    その他リンク: https://link.springer.com/article/10.1186/s13104-021-05882-4/fulltext.html

  • Collegial Organizational Climate Alleviates Japanese Schoolteachers’ Risk for Burnout 査読有り

    Hashimoto, H, Maeda, K

    Frontiers in Psychology12   2021年12月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Frontiers Media SA  

    The purpose of the current study was to examine the influence of individuals’ help-seeking preference (HSP) and their collective perception of the organizational climate in school on teachers’ mental health. Previous studies demonstrated that HSP was negatively associated with risk of burnout, suggesting that teachers who hesitate to seek help from their colleagues are more likely to have mental health problems. Thus, the current study hypothesized that a collegial organizational climate would be negatively associated with burnout. To test this hypothesis, we developed a scale to measure schoolteachers’ collective perception of their organizational climate (Study 1), and the newly developed scale was used to assess its relationship with HSP and teachers’ burnout risk (Study 2). The results demonstrated that younger teachers, a low level of help-seeking, and a less collaborative climate increased the risk of burnout. The results also showed a significant interaction effect, indicating that HSP was less closely associated with teachers’ burnout risk if their organization was perceived as having a collegial climate. These findings clearly show how the social environment of a school’s organizational climate can affect schoolteachers’ mental health in Japan.

    DOI: 10.3389/fpsyg.2021.737125

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  • 養護教諭およびスクールカウンセラーとの連携・協働に対する公立小・中学校教諭の評価 査読有り

    橋本博文, 前田 楓

    応用心理学研究46 ( 3 ) 284 - 285   2021年3月

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  • 「命てんでんこ」の教えの実践はなぜ難しいのか? -仮想的な土砂災害ジレンマ状況における感情と理性のギャップの分析- 査読有り

    前田 楓, 橋本博文

    応用心理学研究46 ( 3 ) 271 - 282   2021年3月

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  • 保健室登校に対する一般教諭の否定的な態度を規定する心理的・社会的環境要因の検討 査読有り

    大下里, 前田楓, 橋本博文

    応用心理学研究47 ( 2 ) 106 - 116   2021年

  • Japanese schoolteachers’ attitudes and perceptions regarding inclusive education implementation: The interaction effect between help-seeking preference and collegial climate. 査読有り

    Maeda, K, Hashimoto, H, Sato, K

    Frontiers in Education5   2021年1月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Frontiers Media SA  

    While the special needs education system in Japan has shifted from a segregated approach to a more inclusive one, the actual implementation of this approach may be less than ideal. The implementation of inclusive education faces several challenges, such as difficulty in meeting individual needs and lack of medical support systems in general school settings. With this in mind, we conducted a web-based survey of Japanese schoolteachers to empirically examine their attitudes and perceptions regarding inclusive education. We also sought to determine the socio-environmental and individual factors that affect the attitudes and perceptions of Japanese elementary and junior high school teachers regarding the implementation of inclusive education. Survey results showed that schoolteachers regard the idea of inclusive education as desirable, but not feasible. However, we found that schoolteachers' perceptions of the feasibility of inclusive education implementation were positively associated with their help-seeking preference if they perceived their climate as being sufficiently collegial. Based on these findings, we discuss the educational environment in which inclusive education could be successfully implemented.

    DOI: 10.3389/feduc.2020.587266

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  • Time pressure and in-group favoritism in a minimal group paradigm. 査読有り 国際誌

    Maeda, K, Hashimoto, H

    Frontiers in Psychology11   603117 - 603117   2020年11月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Based on the group heuristic model and the model of intuitive cooperation, we hypothesized that in-group favoritism would be conspicuously shown through an intuitive process. To test this hypothesis, we utilized a minimal group paradigm, which is traditionally used in social psychological studies, and manipulated decision time in a one-shot prisoner's dilemma game to compare the cooperative contribution level toward in-group and out-group members under three conditions: intuitive, empathic deliberation, and rational deliberation. Our findings confirmed that in-group favoritism was clearly shown in the intuitive condition only, suggesting that the intuitive cooperation model may only be valid in the context of social exchange with in-group members. Additional analysis also showed that in-group favoritism disappeared for participants who had been forced into empathic or rational deliberation for decision making. The theoretical implications of the findings are discussed.

    DOI: 10.3389/fpsyg.2020.603117

    PubMed

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  • The association between the level of general trust and the judgment accuracy of group members’ cooperation in a social dilemma. 査読有り

    Hashimoto, H, Maeda, K, Tomida, S, Tanida, S

    Letters on Evolutionary Behavioral Science11 ( 2 ) 27 - 30   2020年7月

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  • 「命てんでんこ」の教えに学ぶ防災教育の可能性 -防災教育に対する教員の態度と学校組織風土の交互作用効果- 査読有り

    前田 楓, 橋本博文

    社会心理学研究35 ( 3 ) 91 - 98   2020年3月

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  • Exploring the potential of the practice of Inochi-tendenko in current disaster prevention education: The interaction effect of teachers' attitudes toward disaster prevention education and the organizational climate in schools

    Kaede Maeda, Hirofumi Hashimoto

    Research in Social Psychology35 ( 3 ) 91 - 98   2019年

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Japanese Society of Social Psychology  

    Considering the immense damage caused by natural disasters in recent years, a reevaluation of current disaster prevention education should be regarded as a matter of urgency to ensure it is of a satisfactory standard. Assuming it to be an effective response in the event of a disaster, the current study focused on the Japanese practice of Inochi-tendenko, which means to run away independently to safety when disaster strikes while thinking solely about one's safety, and investigated, through a web survey, teachers' attitudes toward promoting this practice as a new approach to disaster prevention education. The results from 219 public elementary and junior high schoolteachers demonstrated that, while most teachers perceived current disaster prevention education as adequate, they were also aware that such education needed to be reformed. Also, it was observed that 52.1% of teachers knew the practice of Inochi-tendenko and generally accepted the idea of its incorporation into public disaster prevention education. Furthermore, we found that 1) an awareness of the need for reform, as an individual factor, was associated with a positive attitude towards promoting the practice of Inochi-tendenko, 2) there was a nonnegligible organizational climate eect towards positivity in promoting the practice of Inochi-tendenko, and 3) the interaction eect of these suggested that a collegial organizational climate was necessary for promoting the practice of Inochi-tendenko as a new and more adequate approach to disaster prevention education.

    DOI: 10.14966/jssp.1830

    Scopus

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講演・口頭発表等

  • インクルーシブ教育に対する認識についての日米英豪比較

    前田楓, 橋本博文, 佐藤剛介

    日本グループ・ダイナミックス学会第68回大会  2022年9月18日 

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  • 社会的交換ヒューリスティック仮説の再検討: 囚人のジレンマゲームにおける協力者の意思決定時間および利得表への注視パタンの分析

    前田楓, 橋本博文, 谷田林士

    日本社会心理学会第63回大会  2022年9月15日 

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  • Cooperator Subjectively Transforms the One-Shot Prisoner’s Dilemma Game into the Assurance Game: Empirical Evidence from an Eye-Tracking Study

    Maeda, K, Hashimoto, H, Tanida, S

    International conference Human and Artificial Rationalities  2022年9月 

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  • 「共有された情報」が防災意図や防災行動にもたらす効果の検討

    前田楓

    安全工学シンポジウム2022 オーガナイズドセッション「災害と防災の心理学」  2022年6月29日 

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  • タイムプレッシャーが囚人のジレンマゲームにおける集団内協力行動に及ぼす効果

    前田 楓, 橋本博文

    日本学術振興会国際共同研究加速基金(B) キックオフ・シンポジウム(”Dual Process, Moral Reasoning, and/or Religious Belief”)  2022年3月17日 

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  • 日本人にとっての協調性と寛容性:調和追求と排除回避の役割

    前田 楓, 橋本博文

    日本グループ・ダイナミックス学会第67回大会  2021年9月11日 

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    会議種別:口頭発表(一般)  

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  • 公募シンポジウム「障害科学の展望:社会心理学的視座の有用性」 インクルーシブ教育に対する学校教員の態度を規定する心理・社会的要因の分析(話題提供)

    日本心理学会第85回大会  2021年9月 

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    会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)  

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  • 子どもと父母のトライアドデータに示される「命てんでんこ」の実践の難しさ

    前田 楓

    日本応用心理学会第87回大会  2021年8月28日 

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    会議種別:口頭発表(一般)  

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  • 「個か集団か」のジレンマとインクルーシブ教育に対する態度 -学校教員の医学モデル観と社会モデル観を媒介要因とする分析-

    前田 楓, 橋本博文, 佐藤剛介

    日本社会心理学会第60回大会  2019年11月10日 

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    会議種別:口頭発表(一般)  

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  • 「障がい観」の可視化とその変化を促す手立てに関する検討

    前田 楓, 橋本博文, 佐藤剛介

    日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会  2019年10月20日 

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    会議種別:口頭発表(一般)  

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  • Japanese schoolteachers’ perception regarding inclusive education implementation: The interaction effect between help-seeking preference and collegial climate.

    Maeda, K, Hashimoto, H, Sato, K

    The 13th Biennial Conference of the Asian Association of Social Psychology  2019年7月 

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    会議種別:口頭発表(一般)  

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  • これからの防災教育に対する教員の意識と学校組織の協働性

    前田 楓, 橋本博文

    日本グループ・ダイナミックス学会第65回大会  2018年9月8日 

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    会議種別:口頭発表(一般)  

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  • インクルーシブ教育への消極的な態度に関する分析

    橋本博文, 池内はるか, 前田 楓, 佐藤剛介

    日本グループ・ダイナミックス学会第65回大会  2018年9月8日 

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    会議種別:口頭発表(一般)  

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所属学協会

  • 2020年11月 - 現在 
    日本人間行動進化学会

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  • 2020年4月 - 現在 
    日本教育心理学会

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  • 2019年4月 - 現在 
    日本心理学会

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  • 2019年 - 現在 
    Society for Personality and Social Psychology

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  • 2019年 - 現在 
    Asian Association of Social Psychology

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  • 2019年 - 現在 
    日本応用心理学会

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  • 2018年 - 現在 
    日本グループ・ダイナミックス学会

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  • 2017年 - 現在 
    日本社会心理学会

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共同研究・競争的資金等の研究

  • 自尊心を高めることの社会的効果に関する国際比較研究

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 挑戦的研究(萌芽) 

    橋本博文 山口勧 前田楓 佐藤剛介 Park Joonha

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    2024年6月 - 2027年3月

    担当区分:研究分担者 

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  • 信頼行動の意思決定プロセスを解明するための比較文化研究

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 若手研究 

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    2024年4月 - 2027年3月

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  • 二重過程理論に基づく信頼ゲームの意思決定プロセスの分析:日米仏比較実験

    科学技術融合振興財団  2023年度 調査研究助成 

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    2024年3月 - 2026年3月

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  • インクルーシブ教育に対する消極的態度の解明ー社会・文化心理学的アプローチー

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 特別研究員奨励費 

    前田 楓

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    2021年4月 - 2022年3月

    課題番号:21J15393

    配分額:900000円 ( 直接経費:900000円 )

    本研究の目的は、国際比較調査及びアーカイブデータの二次分析により、日本人のインクルーシブ教育に対する態度の特徴と、そうした態度を規定する心理・社会的要因を明らかにすることにあった。加えて、実験研究を通じ、上述した心理・社会的要因とインクルーシブ教育に対する態度の因果的関係を検証するとともに、肯定的影響を与える手立ての特定も試みた。
    令和3年度には、インクルーシブ教育に対する日本人の態度の定量データを収集し、その学術的研究知見の蓄積を試みた。具体的には、1)インクルーシブ教育を実施する立場にある学校教員が、インクルーシブ教育を望ましい教育として評価する一方で、その実現可能性は低く、障害のある児童生徒にとっても障害のない児童生徒にとっても有益な教育になり難いと評価することを明確にした研究や、2)インクルーシブ教育に対する態度を規定する一つの要因である「社会的寛容性」を測定するための尺度の作成とその信頼性・妥当性を検討し、この尺度によって測定される人々の社会的寛容性がインクルーシブ教育に対する肯定的な認識を促す可能性を示した研究を挙げることができる。また、3)国際教員指導環境調査(TALIS)やWorld Values Surveyのデータを用いた二次分析の結果から、他者一般に対する信頼の度合いが低い国ほど、特別支援教育に関する教員の能力不足が問題視されている可能性についても明らかにした。
    さらに、4)インクルーシブ教育に対する態度に肯定的な影響を与える手立てを検討するための実験を実施し、「将来に思いを馳せること(具体的には、長い目で見れば、自分自身も障害者福祉の恩恵にあずかる可能性があると認識すること)」が一つの手立てになる可能性を提示した。これらの知見は、心理学分野に対する学術的意義のみならず、障害者の社会包摂に関する障害科学一般に対してもインプリケーションを有する知見と言える。

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  • 直観的な協力は集団の枠を超えられるか-眼球運動測定装置およびマウスラボを用いた検討-

    科学技術融合振興財団  2020年度調査研究補助金 

    前田 楓

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  • 防災・減災についての「共有された情報」が防災意図や防災行動にもたらす効果の検討

    日本心理学会  災害からの復興のための実践活動及び研究 

    前田 楓

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  • インクルーシブ教育に対する消極的態度を規定する心理・社会的要因の解明

    松下幸之助記念志財団 研究助成 

    前田 楓

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