2024/11/10 更新

写真b

ハセガワ アリソン
長谷川 アリソン
HASEGAWA Alison
*大学が定期的に情報更新している項目(その他は、researchmapの登録情報を転載)
所属*
外国語教育研究センター
職名*
特任教授
学位
MA (TEYL) ( 2015年7月   University of York (UK) ) / B.Ed. (Hons) ( 1989年6月   Leeds Polytechnic )
連絡先
メールアドレス
研究キーワード
  • creativity

  • critical thinking

  • picturebooks

  • children's literature

  • young learners

  • English Language Learning

  • Social Emotional Learning (SEL)

  • English Language Teaching

  • teacher training

  • 学内職務経歴*
    • 2023年4月 - 現在 
      外国語教育研究センター   特任教授
     

    経歴

    • 2012年4月 - 2022年3月 
      宮城教育大学   特任教授

      詳細を見る

    学歴

    • 2013年4月 - 2015年7月 
      University of York, UK.   Graduate School

      詳細を見る

    • 2009年8月 - 2009年8月 
      The Intensive School of English, Hove, East Essex, UK.   Cambridge Young Learner Extension to CELTA Certificate

      詳細を見る

    • 2005年8月 - 2005年9月 
      Leeds Metropolitan University   Certificate in Teaching English as a Foreign Language

      詳細を見る

    • 2005年8月 - 2005年9月 
      Leeds Metropolitan University   Cambridge C.E.L.T.A. (Certificate in English Language Teaching to Adults)

      詳細を見る

    • 1985年9月 - 1989年6月 
      Leeds Polytechnic   School of Education

      詳細を見る

    論文

    • Connecting Learners to Literature through Critical Thinking and Creativity 査読有り

      Mary Hillis, Luke Draper, Alison Hasegawa, Martin Sedagha

      JALT2023 • GROWTH MINDSET IN LANGUAGE EDUCATION   330 - 338   2024年8月

      詳細を見る

      掲載種別:研究論文(研究会,シンポジウム資料等)  

      添付ファイル: jalt2023-pcp-038.pdf

      researchmap

    • Opening Windows to the World: Developing Children's Intercultural Understanding through Picturebooks in Japan 査読有り

      Alison Hasegawa Emily MacFarlane Martin Sedagha, Karen Masatsugu

      CLELE Journal10 ( 2 )   2022年11月

      詳細を見る

    • Exploring the Power and the Potential of Interactive Picturebook Read-Alouds in the E.F.L. Classroom.

      Alison Hasegawa

      Bulletin of Miyagi University of Education56   2022年1月

      詳細を見る

    • Recommended Resource: Picturebooks in European Primary English Language Teaching (PEPELT) Mini e-Lessons 招待有り 査読有り

      Alison Hasegawa

      CLELE Journal9.1   2021年

      詳細を見る

      記述言語:英語  

      添付ファイル: CLELE-9.1-Recommended-Resource.pdf

      researchmap

    • Using Picture Books to Engage and Inspire Young Learners, HASEGAWA Alison, et al. (2020) 査読有り

      The Language Teacher44 ( 4 ) 35 - 38   2020年

      詳細を見る

      担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(研究会,シンポジウム資料等)  

      添付ファイル: The Language Teacher Article HASEGAWA Alison, et al. (2020).pdf

      researchmap

    • Picture Book Resources 査読有り

      Alison Nemoto

      Younger Learners SIG publication: The School House27 ( 2 )   2019年12月

      詳細を見る

    • Picturebooks in European Primary English Language Teaching (PEPELT) - Reviews 招待有り 査読有り

      Alison Nemoto

      YLT SIG Teaching for Tomorrow Today, TEYLT Worldwide (IATEFL)2   68 - 70   2019年6月

      詳細を見る

      記述言語:英語  

      添付ファイル: iatefl_issue_2_201968-71.pdf

      researchmap

    • Getting Ready for 2020: Changes and Challenges for English Education in Public Primary Schools in Japan 招待有り 査読有り

      Alison Nemoto

      The Language Teacher42 ( 4 ) 33 - 35   2018年7月

      詳細を見る

      記述言語:英語  

      添付ファイル: Getting Ready for 2020. Nemoto.pdf

      researchmap

    • An Action Research Study Examining Primary School Pupils’ Opinions on Completing a Self-Reflection Card in English Class.

      Alison Nemoto

      Bulletin of Miyagi University of Education English Department9   55 - 64   2017年

      詳細を見る

    • Examining pupils’ image of English, before and after short storytelling sessions, in a Japanese primary school.

      Alison Nemoto

      Bulletin of Miyagi University of Education51   2017年1月

    • 「梨の花プロジェクト」 ボランティアプログラム ・成果と課題

      根本アリソン

        4   75 - 83   2016年3月

      詳細を見る

      記述言語:英語  

      添付ファイル: 08.nemoto.pdf

      researchmap

    • Putting an Active Learning Approach into Practice: The case study of a primary school English classroom in Japan.

      Alison Nemoto

      Bulletin of Miyagi University of Education50   2016年1月

    • ‘From Teacher to Teacher Trainer: The Rewards of Professional Development,’ 査読有り

      Alison Nemoto

      Teacher Education & Development SIG Journal22 ( 2 )   2015年

      詳細を見る

    • ‘Categorizing Syllabus Changes for English Education in the Japanese Primary School Against Standard Models for Syllabus Design,’

      Alison Nemoto

      Bulletin of Miyagi University of Education English Department8   2015年

      詳細を見る

    • 梨の花プロジェクトOkuma & M.U.E. Friendship Programme

      根本アリソン

        1   45 - 53   2013年3月

      詳細を見る

      記述言語:日本語  

      添付ファイル: 06.根本アリソン.pdf

      researchmap

    ▼全件表示

    書籍等出版物

    • 小学校英語のためのスキルアップセミナー~理論と実践を往還する~

      鈴木渉, 西原哲雄( 担当: 分担執筆)

      開拓者  2019年7月  ( ISBN:9784758922739

      詳細を見る

    • はじめての小学校外国語活動実践ガイドブック : 新学習指導要領対応 : 中学年用

      大城, 賢, 萬谷, 隆一

      開隆堂出版,開隆館出版販売 (発売)  2017年11月  ( ISBN:9784304051609

      詳細を見る

      総ページ数:95p   記述言語:日本語

      CiNii Books

      researchmap

    • 小学校英語早わかり実践ガイドブック : 新学習指導要領対応 : 高学年用

      大城, 賢, 萬谷, 隆一

      開隆堂出版,開隆館出版販売 (発売)  2017年7月  ( ISBN:9784304051593

      詳細を見る

      総ページ数:95p   記述言語:日本語

      CiNii Books

      researchmap

    講演・口頭発表等

    • Creating a Curriculum for Social-Emotional Learning (K1-K3)

      Alison Hasegawa

      JALT International Conference - Shizuoka  2024年11月16日 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Enhancing the Use of Paper Picturebooks about Social Issues with Web-based Resources.

      Alison Hasegawa

      iTELL (Indonesia Technology-Enhanced Language Learning)  2024年7月3日 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Picturebooks as Learning Resources – providing ‘windows’ and ‘mirrors’ for young learners and young adults.

      Alison Hasegawa

      DIELE (Diversity in English Language Education) Conference  2024年5月12日 

      詳細を見る

    • Questioning Techniques and Activities to Increase Cognitive and Emotional Engagement During an Interactive Picturebook Read-Aloud.

      Alison Hasegawa

      Thai TESOL 2024 - Chiang Mai  2024年1月27日 

      詳細を見る

      会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)  

      添付ファイル: Thai TESOL 2024 Workshop Handout.docx

      researchmap

    • Social-Emotional Learning Through a Picturebook Read-Aloud Project with Young Learners

      Alison Hasegawa

      Thai TESOL 2024 - Chiang Mai  2024年1月27日 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • 絵本の力で現在社会を変化することは可能でしょうか? 招待有り

      長谷川アリソン

      2023年12月10日 

      詳細を見る

      記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

      researchmap

    • 外国語による総合系科目(F科目)の成果と課題 招待有り

      長谷川アリソン

      立教大学2023年度全カリシンポジウム  2023年12月6日 

      詳細を見る

      記述言語:日本語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)  

      researchmap

    • 教育教材として、絵本の力と可能性

      長谷川アリソン

      全国語学教育学会(JALT) つくば市国際学会  2023年11月26日 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      添付ファイル: JALT Tsukuba Handout.docx

      researchmap

    • マインドセット意識とコースデザインの例の紹介

      全国語学教育学会(JALT) つくば市国際学会  2023年11月26日 

      詳細を見る

      記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Social-Emotional learning Through Picturebooks 招待有り

      Alison Hasegawa

      Tokyo Association of International Preschools Conference - Roppongi, Tokyo.  2023年10月14日 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(招待・特別)  

      researchmap

    • Using picturebooks effectively in English classes 招待有り

      Alison Hasegawa

      Miyagi University of Education, Sendai.  2023年10月11日 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Social-Emotional Learning Through Picturebooks for Young Learners

      Alison Hasegawa, Martin Sedagha

      JALT Pan SIG Conference in Kyoto  2023年5月13日 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      添付ファイル: Handout - HyperDoc.pdf

      researchmap

    • Opening the Door to Learners’ Creativity Through Picturebooks and Poetry. 招待有り

      Alison Hasegawa

      Niigata University’s NEAR Conference  2021年8月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(基調)  

      researchmap

    • Enhancing the Emotional Wellbeing of Young Learners and Teachers Through Storytelling 招待有り

      Alison Hasegawa & Chiyuki Yanase

      National Geographic Learning and Cengage’s Young Learner Online Seminar  2021年3月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(招待・特別)  

      researchmap

    • An introduction to Interactive Storytelling Techniques for All Ages 招待有り

      Alison Hasegawa

      Yamagata JALT Chapter Meeting  2021年2月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(招待・特別)  

      researchmap

    • 5 Top Tips for Teachers of Young Learners

      Sendai JALT Teaching Younger Learners Seminar  2020年6月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(招待・特別)  

      researchmap

    • Storytelling: How to change the image of English 招待有り

      Matsuyama JALT Chapter Meeting  2020年1月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(招待・特別)  

      researchmap

    • New Techniques for Interactive and Dialogistic Storytelling.

      Alison Hasegawa

      ETJ Tokoku Expo  2019年12月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Using Picture Books to Engage and Inspire Learners

      Alison Hasegawa, Karen Masatsugu, Chiyuki Yanase, Lesley Ito.

      JALT National Conference in Nagoya  2019年11月 

      詳細を見る

      会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)  

      researchmap

    • Assessment Issues and Options for English in Primary School

      Private Schools of Tohoku Conference  2018年6月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(招待・特別)  

      researchmap

    • 2020 – A New Era for Japanese Primary School English Education.

      Pan SIG Conference in Tokyo  2018年6月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Getting Ready for 2020 – A New Era for Japanese Primary School English Education.

      Tohoku University’s Professional Development for English Language Teachers Seminar  2018年3月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(招待・特別)  

      researchmap

    • Examining the advantages and disadvantages, of doing short presentations in groups in large classes

      ETJ Tokoku Expo  2017年12月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Storytelling: How to change the image of English.

      JALT National Conference in Tsukuba  2017年11月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Teaching English to young learners through the six senses.

      Sendai JALT Mini-Conference  2017年9月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Creating simple plays for children

      JALT Pan SIG Conference in Akita  2017年6月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Examining pupils’ image of English, before and after short storytelling sessions, in a Japanese primary school.

      ETJ Tokoku Expo  2016年12月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Putting an Active Learning Approach into Practice: The case study of a primary school English classroom

      JALT National Conference in Nagoya  2016年11月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Using picturebooks effectively in primary English classes

      JES National Conference in Sendai  2016年7月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(招待・特別)  

      researchmap

    • Storytelling as a Springboard for Primary English Classes

      JALT Pan SIG Conference in Okinawa  2016年6月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • Storytelling as a Springboard for Primary English Classes

      Sojo University, Kumamoto, Teaching & Learning Forum  2016年2月 

      詳細を見る

    • To Experience or Reflect on learning: Which Focus?

      JALT National Conference in Shizuoka  2015年11月 

      詳細を見る

      会議種別:口頭発表(一般)  

      researchmap

    • The Struggles of Community Resettlement: Nashi no Hana Volunteer Project 2012-2015

      JALT National Conference in Shizuoka  2015年6月 

      詳細を見る

    • From Teacher to Teacher Trainer

      JALT Teacher Journeys Conference  2015年6月 

      詳細を見る

    • Using Picture Books in English Classes at Primary School 招待有り

      JES National Conference in Okinawa  2013年7月 

      詳細を見る

    ▼全件表示

    所属学協会

    お問い合わせ先
    外部の方
    学内の方