2024/04/25 更新

写真b

リム スティーブン
リム スティーブン M.
LIM,STEVEN MENJIN
*大学が定期的に情報更新している項目(その他は、researchmapの登録情報を転載)
所属*
外国語教育研究センター
職名*
教育講師
学内職務経歴*
  • 2024年4月 - 現在 
    外国語教育研究センター   教育講師
 

学歴

  • 2024年4月 
    早稲田大学   文学学術院   英文学

    詳細を見る

    国名: 日本国

    researchmap

  • 2020年1月 - 2022年5月 
    Temple University   Education   MA in TESOL

    詳細を見る

    国名: 日本国

    researchmap

  • 2001年10月 - 2004年7月 
    Warwick University   Film and Television Studies   BA (Hons) in Film and Literature

    詳細を見る

    国名: グレートブリテン・北アイルランド連合王国(英国)

    researchmap

論文

  • Will Japanese Teachers Adopt and Adapt to 1:1 Devices?

    Steven M. Lim

    Proceedings of the 24th Annual Temple University Japan Campus Applied Linguistics Colloquium   53 - 61   2024年1月

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(研究会,シンポジウム資料等)  

    researchmap

  • ELF Teacher Talk: Examining Speech Modification in Japanese Classrooms 査読有り

    Steven M. Lim

    Asian Englishes25 ( 3 ) 468 - 484   2023年10月24日

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Informa UK Limited  

    DOI: 10.1080/13488678.2022.2080425

    researchmap

  • Junior High School Teachers’ Perspectives on Integrating Computers in Lessons 査読有り

    Steven M. Lim

    JALT Postconference Publication - Issue 2022.1; August 20232022 ( 1 ) 21 - 27   2023年8月1日

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)   出版者・発行元:The Japan Association for Language Teaching (JALT)  

    The Global and Innovation Gateway for All (GIGA) School Program, an initiative by the Japanese government to provide each student in compulsory education with a computing device, was implemented in March 2021. This case study followed two junior high school English teachers for their first year of using the devices. The aim was to discover, through a series of semi-structured interviews, how the devices were integrated into the classroom as well as the participants’ beliefs regarding the pedagogical benefits of the technology. Through trial and error, both teachers found applications that suited their pedagogical style, and made extensive use of the technology over the course of the year; one participant utilized the devices to enhance a teacher-centered approach and the other to facilitate a student-centered one. With device programs becoming prevalent around the world, such case studies can contribute to the ongoing collective learning experience.文部科学省 が全国の小中学校の生徒一人一人にパソコンを支給する「GIGAスクール構想」が2021年3月に施行された。本研究は、1人1台端末の導入1年目である中学校英語教師2名 に対して追跡調査を行った。その目的は、半構造化インタビューを通じて、コンピュータがどのように教育現場に組み入れられているのか、また、コンピュータがもたらす教育上の利点に関して参加者の見解を明らかにすることにある。2名 の教師は試行錯誤の結果、それぞれの教育スタイルに合ったアプリケーションを見つけ、1年の間にテクノロジーを幅広く活用していたことが明らかとなった。1名は教師主体 のアプローチの強化、もう1名は生徒主体のアプローチ の促進のために端末を活用した。1人1台端末が世界中で普及する中、本研究が継続的な集合学習に貢献することが期待される。

    DOI: 10.37546/jaltpcp2022-03

    researchmap

  • The Impact of 30 Years of CLT on Teacher Beliefs in Japan 査読有り

    Steven M. Lim

    Explorations in Teacher Development29 ( 1 ) 5 - 19   2023年4月

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    researchmap

  • Are Japanese Junior High School Teachers Ready for One-To-One Devices in Schools? A Case Study 査読有り

    Steven M. Lim

    The Language Teacher47 ( 1 ) 3 - 9   2023年1月1日

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:The Japan Association for Language Teaching (JALT)  

    In response to the COVID-19 pandemic, the implementation of the GIGA School Program, a policy to provide one computer or tablet to each student in compulsory education (MEXT, 2020), was brought forward from its original 2023 deadline to March 2021. This accelerated implementation has led to concerns as to the readiness of in-service teachers to integrate one-to-one device usage into their pedagogy. In order to examine these concerns, a mixed methods study was conducted using a questionnaire and interviews to determine the attitudes of eight Japanese public junior high school English teachers towards the incorporation of the technology in their classes, and their preconceptions regarding the usefulness and ease of use of the devices. The results indicate that teachers believe the technology could prove beneficial for their teaching but have yet to receive sufficient training in how to effectively utilize it. COVID-19の影響を受け、文部科学省は義務教育において児童生徒がコンピュータやタブレット等の端末を1人1台使用するGIGAスクール構想の実現目標を当初の2023年度から2021年3月へ前倒しすると表明した(MEXT, 2020)。この実現時期の前倒しは、コンピュータ端末の活用また指導法に対する教員のレディネスに関して懸念をもたらしている。本研究は公立中学勤務の英語教師(n = 8)を対象とし、リッカート尺度を用いたアンケート調査及びインタビュー調査を組み合わせた混合型研究法を採用することで、教育現場におけるコンピュータ端末の有用性及び活用の難易度に対する教員評価を検証した。本研究の結果、教員は教育現場に及ぼすGIGAスクール構想の好影響を評価する一方で、活用に向けた十分な研修機会が与えられていないことが示唆された。 https://doi.org/10.37546/JALTTLT47.1-1

    DOI: 10.37546/jalttlt47.1-1

    researchmap

  • Teaching Argumentative Writing in Junior High Schools

    Steven M. Lim

    Trends in Language Teaching 2022: Post-Conference Proceedings   31 - 41   2022年5月

    詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    researchmap

▼全件表示

書籍等出版物

  • Temple University Japan Studies in Applied Linguistics: Grammar Instruction in the Japanese Context

    Reidak, J, Lim, S( 担当: 共編者(共編著者))

    Temple University Japan  2024年3月 

    詳細を見る

  • How to Get a Textbook Project Off the Ground: Part 1

    Jacobs, G, Lim, S, Reidak, J( 担当: 共著)

    JALT  2024年2月 

    詳細を見る

  • Cooperative Learning and the Sustainable Development Goals

    Lim, S, Reidak, J, Chau, M. H, Zhu, C, Guo, Q, Brooks, T. A, Roe, J, Jacobs, G. M( 担当: 共著)

    PeachyPublications Ltd  2023年6月 

    詳細を見る

講演・口頭発表等

  • Teaching SDGs through cooperative learning

    Steven M. Lim

    Saitama JALT  2024年1月24日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Student attitudes towards English and its future use

    Steven M. Lim

    JALT 2023  2023年11月26日 

    詳細を見る

    開催年月日: 2023年11月24日 - 2023年11月27日

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Do compulsory self-access learning center visits facilitate autonomy?

    Steven M. Lim

    PanSIG 2023  2023年5月13日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Trial and error: Learning to teach with computers in a 1:1 program

    Steven M. Lim

    KOTESOL 2023  2023年4月29日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The GIGA School Program: Student responses to computers in English lessons

    Steven M. Lim

    JALT 2022  2022年11月13日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Modern teacher talk: Pedagogical beliefs and practices of teachers in Japan

    Steven M. Lim

    PanSIG 2022  2022年7月9日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The GIGA School Program year 1: Teacher and student perspectives regarding the implementation of one-to-one devices in English lessons

    Steven M. Lim

    JALTCALL 2022  2022年6月18日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Composition writing for secondary school students through 50 words in 7 minutes

    Steven M. Lim

    18th Annual CamTESOL Conference  2022年2月18日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Implementing the GIGA School Program: Assessing teacher attitudes regarding one-to-one devices

    Steven M. Lim

    The 23rd Temple University Applied Linguistics Colloquium  2022年2月6日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Composition communication: Introducing students to essay writing

    Steven M. Lim

    Trends in Language Teaching Conference 2022  2022年1月30日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Teacher or foreigner talk? How teaching experience affects speech modification

    Steven M. Lim

    JALT 2021  2021年11月13日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The impact of CLT on teacher beliefs in Japan

    Steven M. Lim

    PanSIG 2021  2021年5月15日 

    詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

▼全件表示

お問い合わせ先
外部の方
学内の方