- 
子どもたちの「体験」が「学び」になるためには何が必要か?~教育ドキュメンテーション(pedagogical documentation)の役割と課題 内田祥子, 白石淑江, 井上知香, 石黒広昭 日本保育学会第78回大会(長野県立大学) 
      2025年5月10日 
       
 
- 
スウェーデンの就学前教育における Learning とTeaching ~科学・遊び・アートなどによる実践例を通して~ 白石淑江, アンナ・ギュンテ・ハンセン, 浅井幸子, 石黒広昭 TPCEC (教育と保育の理論と実践についての研究会) 
      2025年2月22日 
       
 
- 
悩み方の作法ー日常体験に対する臨床的アプローチの学際的模索ー 角南なおみ, 能智正博, 堀畑佳宏, 石黒広昭 日本質的心理学会第21回大会 
      2024年9月19日 
       
 
- 
Aesthetic Literacy Learning through Playful Fantasy - Making for Preschool Children Belonging to Non-dominant Linguistically and Cultural Communities 石黒広昭 European Early Childhood Education Research Association (EECERA) 32nd Conference 
      2024年9月5日 
       
 
- 
Rebuilding Subjectivity through Drama Making Using Kamishibai (Paper Drama) Hiroaki Ishiguro 33rd International Congress of Psychology 
      2024年7月24日 
       
 
- 
就学前期における「学習」の展開:学習とドキュメンテーション(pedagogical documentation) 企画者, 内田祥子, 話題提供者, 魵澤裕子, 白石淑江, 井上知香, 浅井幸子, 指定討論, 石黒広昭 日本保育学会 
      2024年5月12日 
       
 
- 
動いている世界とともにどのように研究するか ードゥルーズの生成変化の哲学をもとにー
招待有り
 楠見友輔, 辰巳一輝, 得能想平, 石黒広昭 日本質的心理学会第20回大会 
      2023年11月5日 
       
 
- 
Pretend act has the potential to inhibit children's exploration of objects themselves: what happens when children encounter undefined artworks in the playground? Hiroaki Ishiguro European Early Childhood Education Research Association (EECERA) 31st Annual Conference 
      2023年8月31日 
       
 
- 
エコロジカルな視点からの音楽表現カリキュラム ― 赤ちゃん学からの提案―
招待有り
 今川恭子, 丸山慎, 町山太郎, 村上康子, 伊原小百合, 石黒 広昭 日本赤ちゃん学会第23回学術集会 
      2023年8月5日 
       
 
- 
就学前期における「学習」の意味を問う ― 学習とドキュメンテーション (pedagogical documentation)ー 内田祥子, 白石淑江, 井上知香, 浅井幸子, 石黒広昭 日本保育学会第76回大会 
      2023年5月14日 
       
 
- 
アートと学びの可能性を探る:その1 学校・大学における実践
招待有り
 縣 拓充, 中野 優子, 西村 德行, 石黒 広昭 日本認知科学会「芸術と情動」研究分科会 
      2022年12月12日 
       
 
- 
障害概念の再生産からの逃避
招待有り
 楠見友輔, 辰巳一輝, 石渡美穂子, 石黒広昭 日本質的心理学会第19回大会自主シンポジウム 
      2022年10月30日 
       
 
- 
子どもの表現とドキュメンテーション―子どもは粘土という言語をどう使うか?― 浅井幸子, 白石淑江, 井上知香, 内田祥子, 魵澤裕子, 石黒広昭 日本保育学会75回大会 
      2022年5月14日 
       
 
- 
障害概念の脱構築を脱構築する
招待有り
 楠見友輔, 角南なおみ, 石渡美穂子, 石黒広昭 日本質的心理学会第18回大会 
      2021年10月24日 
       
 
- 
ドキュメンテーション実践の理論的展望と課題: イメージ媒体を用いた子どもの参加 指定討論者, 石黒広昭 日本保育学会74回大会 
      2021年5月15日 
       
 
- 
Powerof Diversity Project in 2020: Arts-based outreach program for transnational children
招待有り
 Hiroaki Ishiguro University-Community Links 2020 International Conference, UC Berkley, USA. 
      2021年3月19日 
       
 
- 
保育にとって記録とは何かー日本の保育は Reggio-inspired Pedagogical Documentationから学ぶことがあるのかー 指定討論者, 石黒広昭 日本保育学会73回大会 
       
 
- 
言語的文化的多様性を持つ子どもたちの発達支援にむけて:そのディスコースの検討とアートに基づいたリテラシー学習活動の紹介
招待有り
 石黒広昭 第9回 多文化共生フォーラム 
      2020年2月1日 
       
 
- 
Re-mediation of Everyday Literacy Assets through Making Fantasy Stories for Japanese Brazilian Children in Japan
招待有り
 Hiroaki Ishiguro Invited special seminar of University of Massachusetts, Amherst, USA 
      2019年10月 
       
 
- 
アートと教育― 日本における Arts -based educational research の展開 ― 石黒広昭, 岡田 猛, 小松佳代子, 髙木紀久子 日本教育心理学会第61回大会 
      2019年9月 
       
 
- 
Play with Making Fantasy Stories to Recognize Self and Reconnect to Others for Linguistically Culturally Diverse Children. Hiroaki Ishiguro European Early Childhood Education Research Association 
      2019年9月 
       
 
- 
Diversity, Human Development and Opportunity to Learn: International Perspectives Carol D Lee, Kris Gutierrez, Nai'lah Suad Nasir, Megan Bang, Miwa Aoki Takeuchi, Hiroaki Ishiguro World Educational Research Association 
      2019年8月 
       
 
- 
The Power of Diversity Project in 2019: Arts-based outreach program for transnational children.
招待有り
 Hiroaki Ishiguro University-Community Links 2019 International Conference, UC Berkley, USA 
      2019年3月15日 
       
 
- 
アートは学校を変えるか 石黒広昭, 岡田 猛, 池内慈朗, 小林由利子, 内田祥子, 真壁宏幹, 高木光太郎 日本教育心理学会総会 
      2018年9月 
       
 
- 
What happens when kindergarten students draw together: Horizontal mutual appropriation among peers on learning cultural artifacts Hiroaki Ishiguro European Early Childhood Education Research Association 
      2018年8月 
       
 
- 
言語学習の公共性と私性
招待有り
 石黒広昭 早稲田大学大学院日本語教育研究科設立15周年記念講演会シリーズ「公共日本語教育学」 
      2016年9月18日 
       
 
- 
Dramatization with scriptwriting to hear and advocate children's voices
招待有り
 Hiroaki Ishiguro Invited talk in Jönköping University, Sweden 
      2016年9月7日 
       
 
- 
“Kamishibai” (Theatrical performance by picture cards) as mediating artifacts for imaginative literacy learning Hiroaki Ishiguro European Early Childhood Education Research Association 
      2016年9月 
       
 
- 
Collective Reflection of Classroom Learning Through Improvisational Drama Play for Linguistically /Culturally Diverse Children Hiroaki Ishiguro European Educational Research Association 
      2016年8月 
       
 
- 
How to “unlearn” self, others and the world in writing. Hiroaki Ishiguro World Education Research Association (WERA) Focal Meeting, National Sun Yat-sen University (NSYSU), Kaohsiung, Taiwan. 
       
 
- 
Writing to unlearn understandings of self, others, and the world Hiroaki Ishiguro Third ISCAR Congress Website Rome, Italy. 
       
 
- 
Speech genres for disciplining young children in Japanese nursery schools Hiroaki Ishiguro European Early Childhood Education Research Association 
      2009年8月 
       
 
- 
Speech Genres Used During Lunchtime Conversations of Young Children Hiroaki Ishiguro The Proceedings of The Second International Interdisciplinary Conference on Perspectives and Limits of Dialogism in Mikhail Bakhtin 
      2009年6月 
       
 
- 
Zone of Proximal Development as negotiating space: Microanalysis of the activity of disciplining in child care.
招待有り
国際会議
 石黒 広昭 International congress of ISCAR, San Diego: UCSD, USA. 
      2008年9月10日 
       
 
- 
Rethinking the notion of ‘cure’ and ‘support’ for mental disability through the reciprocal supporting community of 'Urakawa Bethel House' Ishiwatari, M, Ishiguro, H the 2nd international conference of ISCAR 
      2008年9月 
       
 
- 
Children’s mind in dramatization: How do cognition and emotion meet through drama play activity? Fujino, Y, Ishiguro, H the 2nd international conference of ISCAR 
      2008年9月 
       
 
- 
The self and others in ZPD: From the perspective of classroom learning Takeuchi,M, Ishiguro, H The Proceedings of Thirteenth International Mikhaïl Bakhtin Conference 
      2008年8月 
       
 
- 
How does a three year-old child learn to participate in a lunchtime discourse about invisible contents? Hiroaki Ishiguro The Proceedings of 17th EECERA Annual Conference 
      2007年8月 
       
 
- 
Conceptualizing classroom reading as a socio-historically heterogeneous activity Takeuchi, M, Ishiguro, H The Proceedings of nternational Society for Theoretical Psychology conference 
      2007年6月 
       
 
- 
Developmental transition of environmental resources for child’s feeding action in Japanese nursery school Hiroaki Ishiguro The Proceedings of The 35th annual congress of Nordic Educational Research Association 
      2007年3月 
       
 
- 
Dramatization in play for preschoolers in Play-shop of KODOMO project Hiroaki Ishiguro The Proceedings of The 35th annual congress of Nordic Educational Research Association 
      2007年3月 
       
 
- 
Socio-Historical Approach Applied to Interactions between a Feeding Infant and Nursery Teachers in a Day Care Nursery Hiroaki Ishiguro The Proceedings of the first International congress of ISCAR 
      2005年9月 
       
 
- 
2005.7.2 「乳幼児の「食べ」の成立:社会歴史的アプローチからみた保育と育ち」
招待有り
 石黒 広昭 日本赤ちゃん学会 第五回学術集会教育講演 
      2005年7月2日 
       
 
- 
Play-shop Report in KODOMO Project
招待有り
国際会議
 石黒 広昭 “Let’s play” (Oulu University, Finland) 
      2004年10月29日 
       
 
- 
“When does a zone of proximal development extend?: Nurse takes a ‘sharing voice’ to imitate the voice of a child’s future” Hiroaki Ishiguro The Proceedings of 5th ISCRAT congress 
      2002年6月 
       
 
- 
An Extra Lesson for Language Minority in Japanese Elementary School. Hiroaki Ishiguro The Proceedings of 23rd Annual ethnography in education research forum 
      2002年3月 
       
 
- 
New curriculum for the schools of Russia: Proposals for development, implementation, and researh from an international context
招待有り
 Stone, L, Kbutorkoy,A.V, Kniazeza,M.M, Kryov,N.B, Ishiguro,H, Oser,F, Lucier,R American eduational researh association, Annual meeting. (San Diego, USA) 
      1998年4月 
       
 
- 
On the relation between new voices and old voices: What does a newcomer appropriate? Second conference for socio-cultural approach, Geneva, Switzerland. 
      1996年 
       
 
- 
Japanese beliefs about language usage Hiroaki Ishiguro, Kozue Saito The Proceedings of The 48th International Council of Psychologists 
      1990年7月 
       
 
- 
Cultural beliefs about children's language acquisition in Japan Kozue Saito, Hiroaki Ishiguro The Proceedings of The 48th International Council of Psychologists 
      1990年7月