-
Rebuilding Subjectivity through Drama Making Using Kamishibai (Paper Drama)
Hiroaki Ishiguro
33rd International Congress of Psychology
2024年7月24日
-
就学前期における「学習」の展開:学習とドキュメンテーション(pedagogical documentation)
企画者, 内田祥子, 話題提供者, 魵澤裕子, 白石淑江, 井上知香, 浅井幸子, 指定討論, 石黒広昭
日本保育学会
2024年5月12日
-
動いている世界とともにどのように研究するか ードゥルーズの生成変化の哲学をもとにー
招待有り
楠見友輔, 辰巳一輝, 得能想平, 石黒広昭
日本質的心理学会第20回大会
2023年11月5日
-
Pretend act has the potential to inhibit children's exploration of objects themselves: what happens when children encounter undefined artworks in the playground?
Hiroaki Ishiguro
European Early Childhood Education Research Association (EECERA) 31st Annual Conference
2023年8月31日
-
エコロジカルな視点からの音楽表現カリキュラム ― 赤ちゃん学からの提案―
招待有り
今川恭子, 丸山慎, 町山太郎, 村上康子, 伊原小百合, 石黒 広昭
日本赤ちゃん学会第23回学術集会
2023年8月5日
-
就学前期における「学習」の意味を問う ― 学習とドキュメンテーション (pedagogical documentation)ー
内田祥子, 白石淑江, 井上知香, 浅井幸子, 石黒広昭
日本保育学会第76回大会
2023年5月14日
-
アートと学びの可能性を探る:その1 学校・大学における実践
招待有り
縣 拓充, 中野 優子, 西村 德行, 石黒 広昭
日本認知科学会「芸術と情動」研究分科会
2022年12月12日
-
障害概念の再生産からの逃避
招待有り
楠見友輔, 辰巳一輝, 石渡美穂子, 石黒広昭
日本質的心理学会第19回大会自主シンポジウム
2022年10月30日
-
子どもの表現とドキュメンテーション―子どもは粘土という言語をどう使うか?―
浅井幸子, 白石淑江, 井上知香, 内田祥子, 魵澤裕子, 石黒広昭
日本保育学会75回大会
2022年5月14日
-
障害概念の脱構築を脱構築する
招待有り
楠見友輔, 角南なおみ, 石渡美穂子, 石黒広昭
日本質的心理学会第18回大会
2021年10月24日
-
ドキュメンテーション実践の理論的展望と課題: イメージ媒体を用いた子どもの参加
指定討論者, 石黒広昭
日本保育学会74回大会
2021年5月15日
-
Powerof Diversity Project in 2020: Arts-based outreach program for transnational children
招待有り
Hiroaki Ishiguro
University-Community Links 2020 International Conference, UC Berkley, USA.
2021年3月19日
-
保育にとって記録とは何かー日本の保育は Reggio-inspired Pedagogical Documentationから学ぶことがあるのかー
指定討論者, 石黒広昭
日本保育学会73回大会
-
言語的文化的多様性を持つ子どもたちの発達支援にむけて:そのディスコースの検討とアートに基づいたリテラシー学習活動の紹介
招待有り
石黒広昭
第9回 多文化共生フォーラム
2020年2月1日
-
Re-mediation of Everyday Literacy Assets through Making Fantasy Stories for Japanese Brazilian Children in Japan
招待有り
Hiroaki Ishiguro
Invited special seminar of University of Massachusetts, Amherst, USA
2019年10月
-
アートと教育― 日本における Arts -based educational research の展開 ―
石黒広昭, 岡田 猛, 小松佳代子, 髙木紀久子
日本教育心理学会第61回大会
2019年9月
-
Play with Making Fantasy Stories to Recognize Self and Reconnect to Others for Linguistically Culturally Diverse Children.
Hiroaki Ishiguro
European Early Childhood Education Research Association
2019年9月
-
Diversity, Human Development and Opportunity to Learn: International Perspectives
Carol D Lee, Kris Gutierrez, Nai'lah Suad Nasir, Megan Bang, Miwa Aoki Takeuchi, Hiroaki Ishiguro
World Educational Research Association
2019年8月
-
The Power of Diversity Project in 2019: Arts-based outreach program for transnational children.
招待有り
Hiroaki Ishiguro
University-Community Links 2019 International Conference, UC Berkley, USA
2019年3月15日
-
アートは学校を変えるか
石黒広昭, 岡田 猛, 池内慈朗, 小林由利子, 内田祥子, 真壁宏幹, 高木光太郎
日本教育心理学会総会
2018年9月
-
What happens when kindergarten students draw together: Horizontal mutual appropriation among peers on learning cultural artifacts
Hiroaki Ishiguro
European Early Childhood Education Research Association
2018年8月
-
言語学習の公共性と私性
招待有り
石黒広昭
早稲田大学大学院日本語教育研究科設立15周年記念講演会シリーズ「公共日本語教育学」
2016年9月18日
-
Dramatization with scriptwriting to hear and advocate children's voices
招待有り
Hiroaki Ishiguro
Invited talk in Jönköping University, Sweden
2016年9月7日
-
“Kamishibai” (Theatrical performance by picture cards) as mediating artifacts for imaginative literacy learning
Hiroaki Ishiguro
European Early Childhood Education Research Association
2016年9月
-
Collective Reflection of Classroom Learning Through Improvisational Drama Play for Linguistically /Culturally Diverse Children
Hiroaki Ishiguro
European Educational Research Association
2016年8月
-
How to “unlearn” self, others and the world in writing.
Hiroaki Ishiguro
World Education Research Association (WERA) Focal Meeting, National Sun Yat-sen University (NSYSU), Kaohsiung, Taiwan.
-
Writing to unlearn understandings of self, others, and the world
Hiroaki Ishiguro
Third ISCAR Congress Website Rome, Italy.
-
Speech genres for disciplining young children in Japanese nursery schools
Hiroaki Ishiguro
European Early Childhood Education Research Association
2009年8月
-
Speech Genres Used During Lunchtime Conversations of Young Children
Hiroaki Ishiguro
The Proceedings of The Second International Interdisciplinary Conference on Perspectives and Limits of Dialogism in Mikhail Bakhtin
2009年6月
-
Zone of Proximal Development as negotiating space: Microanalysis of the activity of disciplining in child care.
招待有り
国際会議
石黒 広昭
International congress of ISCAR, San Diego: UCSD, USA.
2008年9月10日
-
Rethinking the notion of ‘cure’ and ‘support’ for mental disability through the reciprocal supporting community of 'Urakawa Bethel House'
Ishiwatari, M, Ishiguro, H
the 2nd international conference of ISCAR
2008年9月
-
Children’s mind in dramatization: How do cognition and emotion meet through drama play activity?
Fujino, Y, Ishiguro, H
the 2nd international conference of ISCAR
2008年9月
-
The self and others in ZPD: From the perspective of classroom learning
Takeuchi,M, Ishiguro, H
The Proceedings of Thirteenth International Mikhaïl Bakhtin Conference
2008年8月
-
How does a three year-old child learn to participate in a lunchtime discourse about invisible contents?
Hiroaki Ishiguro
The Proceedings of 17th EECERA Annual Conference
2007年8月
-
Conceptualizing classroom reading as a socio-historically heterogeneous activity
Takeuchi, M, Ishiguro, H
The Proceedings of nternational Society for Theoretical Psychology conference
2007年6月
-
Developmental transition of environmental resources for child’s feeding action in Japanese nursery school
Hiroaki Ishiguro
The Proceedings of The 35th annual congress of Nordic Educational Research Association
2007年3月
-
Dramatization in play for preschoolers in Play-shop of KODOMO project
Hiroaki Ishiguro
The Proceedings of The 35th annual congress of Nordic Educational Research Association
2007年3月
-
Socio-Historical Approach Applied to Interactions between a Feeding Infant and Nursery Teachers in a Day Care Nursery
Hiroaki Ishiguro
The Proceedings of the first International congress of ISCAR
2005年9月
-
2005.7.2 「乳幼児の「食べ」の成立:社会歴史的アプローチからみた保育と育ち」
招待有り
石黒 広昭
日本赤ちゃん学会 第五回学術集会教育講演
2005年7月2日
-
Play-shop Report in KODOMO Project
招待有り
国際会議
石黒 広昭
“Let’s play” (Oulu University, Finland)
2004年10月29日
-
“When does a zone of proximal development extend?: Nurse takes a ‘sharing voice’ to imitate the voice of a child’s future”
Hiroaki Ishiguro
The Proceedings of 5th ISCRAT congress
2002年6月
-
An Extra Lesson for Language Minority in Japanese Elementary School.
Hiroaki Ishiguro
The Proceedings of 23rd Annual ethnography in education research forum
2002年3月
-
New curriculum for the schools of Russia: Proposals for development, implementation, and researh from an international context
招待有り
Stone, L, Kbutorkoy,A.V, Kniazeza,M.M, Kryov,N.B, Ishiguro,H, Oser,F, Lucier,R
American eduational researh association, Annual meeting. (San Diego, USA)
1998年4月
-
On the relation between new voices and old voices: What does a newcomer appropriate?
Second conference for socio-cultural approach, Geneva, Switzerland.
1996年
-
Japanese beliefs about language usage
Hiroaki Ishiguro, Kozue Saito
The Proceedings of The 48th International Council of Psychologists
1990年7月
-
Cultural beliefs about children's language acquisition in Japan
Kozue Saito, Hiroaki Ishiguro
The Proceedings of The 48th International Council of Psychologists
1990年7月